The Boston Consulting Group har tillsammans med Google tagit fram en rapport över den digitala agendan för marknadschefer. Hur ska marknadschefer tänka organisatoriskt för att hänga med i digitaliseringen? 

Följande områden lyfts fram som viktiga i rapporten är:

  • Finansiering : Marknadschefer behöver frigöra kapital och visa på snabba framsteg genom framgångsrika kortsiktiga initiativ, t.ex. optimering av mediemix och produktionskostnader.
  • Vinn på medellång sikt : Transformationer handlar främst om upprättandet av nya källor till tillväxt och vinst. Marknadschefer kan vidta åtgärder på flera områden, t.ex. big data & analytics, programmatic och digitala kanaler.
  • Bygg rätt team, organisation och kultur : För att säkerställa varaktig framgång från omvandlingen kommer CMO:s behöva ägna avsevärd tid till att sätta ihop rätt team, organisation och kultur.

Läs mer och ladda ner rapporten.

Vill du veta mer om hur kommunikationsavdelningar kan organisera sig för att möta det nya medielandskapet ska du läsa intervjun med Jenny Bjuhr Berggren på Bonnierförlagen, som befinner sig mitt i en stor förändringsprocess.

Lyssna även på poddasvnittet med Jenny:

About Ulrika Peyron

Jag jobbar som marknadschef för Cision i Skandinavien. Här på bloggen får du tips och inspiration kring saker som rör kommunikation, PR och Investor Relations. Du hittar också information om våra samarbeten, events och annat som händer hos oss på Cision.