Martin Borgs: “De sociala medierna har speedat upp den kollektiva hjärnan”

En av de topp 5 nominerade i årets Cision PR Influencer Award är dokumentärfilmaren, PR-konsulten och författaren Martin Borgs. Martin är grundare och innovationschef på Miltton Labs och har tidigare även drivit produktionsbolaget 922 Stories AB. Martin engagerar sig i en mängd andra projekt, och har bland annat arbetat som Slöseriombudsman på uppdrag av Skattebetalarnas förening. Det granskningsarbete Martin gör dokumenterar han i form av böcker, filmer och bloggar. Martins intressen, olika ideer och engagemang gör att nyfikenhet sprider sig hos många människor och vi är inte överraskade över att han tar sig in på ett topplacering i årets CPRIA.

Under Spinngalan den 19 november kommer det avslöjas vem vinnaren är och exakt vilken placering som Martin får i årets CPRIA.

Namn: Martin Borgs
Byrå: Miltton Labs
Blogg: martinborgs.se
Twitter: martinborgs
Instagram: martinborgs
Youtube: DevellBorgs
Periscope: martinborgs

  1. Du är en av de mest inflytelserika PR-konsulterna i Sverige, vad är ingredienserna bakom din framgång?
    Jag älskar idéer, och hur de sprids mellan människor. Det är så världen har blivit bättre och bättre.
    Vad är det som gör en idé smittsam? Hur går det till när de sprids? Sådant går jag igång på. Den nyfikenheten är nog min största drivkraft.
  2. Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
    Det har ändrat sig det senaste året. Som Slöseriombudsman var jag aktiv på Facebook, eftersom det är ett magiskt sätt att mobilisera en grupp. Min senaste film släppte jag på YouTube, för att nå tittare med tangentbord snarare än fjärrkontroll. Då var Instagram min privata kanal. Idag är det Snapchat. Tack och lov har jag barn födda på 00-talet =)
    Jag har återkommit till Twitter. Dels eftersom den svenska idédebatten är stökigare och mer intressant än på länge, och dels för de internationella signalerna.
    Sist men inte minst: Slack. Det har varit Miltton Labs plattform sedan dag ett. Kortkommandot /giphy är emojis på ecstasy.
  3. Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
    Den stora skillnaden är nog att jag har en annan roll idag. Som Slöseriombudsman samlade jag in tips från mina följare, gjorde research, paketerade och spred resultatet. Idag använder jag allt jag lärde mig då till att hjälpa andra att göra samma sak. Jag har blivit mer metodisk, mer ingenjörsmässig. Max Martin är en stor inspiration. Han knäckte koden för hur man skriver poplåtar. Tänk om man kunde göra samma sak för idéer. För varje vecka som går poppar det upp nya verktyg som gör det enklare att vara kreativ.
  4. Känner du att du har en bra kontakt med dina läsare/dina följare?
    Ja, och framför allt med dem jag själv följer. Är man idéknarkare som jag så är det en lisa att leva just nu. De sociala medierna har speedat upp den kollektiva hjärnan.
  5. Hur känns det att vara nominerad i Cision PR Influencer Award 2015?
    Jag är löjligt hedrad. För snart tjugo år sedan ledde jag den första e-postkampanjen mot regeringskansliet. Det var ett av skälen till att jag blev Årets Lobbyist 1997. Jag ser den här nomineringen som ett kvitto på att jag lyckas hålla mig i digital form 😀
  6. Och slutligen, vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2015?
    Viktor Frisk är ett fenomen. Jag är stolt över att nämnas i samma sammanhang som honom. Viktor har större räckvidd än de flesta dagstidningar. Om han använder sin kanal för att sprida budskap har han mest inflytande.

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.