Några tankar om sök

Gästinlägg från Kalle Blohm på MediaAnalys:

Mitt namn är Kalle Blohm och jag arbetar som marknadschef på MediaAnalys i Kalmar. Just nu sitter jag på ett hotellrum i Stockholm och funderar på hur jag ska lägga upp det blogginlägg du just nu läser. Hur har andra skrivit? Jag beslutar mig för att strunta i det och istället fokusera på att lyfta fram mina egna synpunkter och reflektioner utifrån den erfarenhet jag samlat under mina snart 5 år hos MediaAnalys. För er som undrar, nej, jag är inte expert så du som hade förväntar dig statistik och tung teknik blir nog besviken för jag tänkte ta en helt annan vinkel.


Hallå, vart är ni Ernst & Young och PWC?

Ibland blir jag överraskad över att sök faktiskt kan vara så oprioriterat. Jag har skrivit in söktermen ”revisionsbyrå” på google.se. Inte inloggad, tömt cachen och platsen för min sökning är Sverige. Jag vill börja med att gratulera Grantthorton som uppenbarligen är Sveriges största revisionsbyrå. Ni har andra position i den organiska listan direkt efter wikipedia. Grymt bra jobbat! Jag skannar snabbt igenom resultaten och ställer mig frågande. Vilka är Cederblads? Jag har aldrig hört talas om Frejs revisionsbyrå.  Inget illa till er, snarare tvärt om, ni får säkerligen affärer tack vara er synlighet. Det är till trots 1300 personer som söker på exakt denna fras varje månad enligt Googles egna sökstatistik.

 

Men mest av allt slår det mig, vart är alla stora bolag? Vart är alla de som satsar 10 tals miljoner kronor i marknadsföringsbudget? Vart är Ernst & Young, PWC, Deloitte mfl. Vart är alla ”big brands”?

Att ha en framskjuten synlighet kan såklart vara mer eller mindre affärskritiskt. För våra ovan nämnda revisionsbyråer så är det självklart inte så att den primära källan till intäkter strömmar via sökmotorer. Men för e-handlare så är synligheten, eller osynligheten, synnerligen affärskritiskt. Men för mig, som jag visat i exemplet med revisionsbyrå, så handlar det om varumärkesbyggnad. Jag förväntar mig att de största varumärkena inom revision ska finnas på en första sida vid en sökning.  Annars tycker jag det är konstigt. Man kan tycka att det är så konstigt att man väljer att inleda en bloggpost om det hela. Men nu är det dags att prata mer om själva ämnet sök.

SEO är ju bara teknik…eller?

Ja, sök handlar till stor del om just teknik och en bra teknisk optimering är grunden för att få synlighet. Men det är långt ifrån hela sanningen.   Historiskt sett fokuserade Google stort på just metataggar och hur de var designade men idag är det andra faktorer som blir allt viktigare. Och ja, Google utvärderar visserligen hemsidor via sin sökspindel (Googlebot) och sökspindeln är egentligen inget annat än ett program som är uppbyggt på tekniska regler och riktlinjer för vad som ska prioriteras och vad som ska ignoreras. Så Sökmotoroptimering handlar väldigt mycket om teknik och olika sätt att ta till sig, förstå och uppskatta en hemsida. Google ger ju ut sina grundläggande riktlinjer  för hur man tekniskt ska anpassa sin hemsida för bästa möjliga resultat för det ligger ju i Googles intresse, för desto bättre vi anpassar våra hemsidor till Googles sökspindlar desto enklare får Google att förstå vad vår hemsida handlar om.

Fokusera på innehållsstrategier snarare än sökstrategier

Google är en informationssökmotor som har till uppdrag att presentera bästa och mest lämpande innehållet till den som ställer en sökfråga. Det är därför vi använder Google. Misslyckas Google med detta så överger vi användare till sist sökmotorn till fördel för något annat alternativ som kan leverera det vi söker.  Enkel logik. Men Google behöver ständigt utveckla sitt sätt att se på och bedöma information. Eller som Matt Cutts, Principal Engineer på Google, säger:

“Our goal is simple: to give people the most relevant answers to their queries as quickly as possible. This requires constant tuning of our algorithms, as new content—both good and bad—comes online all the time.” Källa citat

Google har på senare tid initierat en rad förändringar och uppdateringar i sin algoritm som ska säkerställa att vi som informationssökare får bästa och mest relevanta träffbild utifrån vår sökning.   Det viktiga i detta handlar om att framgång inom sök är starkt kopplat till det innehåll du publicerar, distribuerar och hur uppskattat ditt innehåll blir. Så för att göra en sak glasklar från min sida, tiden för undermåligt, ointressant och oengagerat innehåll är förbi. Vi lever i en värld där vi har på tok för mycket information så varken vi som informationssökare eller Google som informationsutvärderare har något till övers för dåligt innehåll.

Konkurrera med innehållet

Så ditt fokus bör ligga på att skapa relevant, aktuellt och originellt innehåll Det är såklart enkelt att skriva denna uppmaning i en bloggpost och en annan sak att faktiskt göra det. För den stora skillnaden mot förr är att detta kräver interna resurser, stort engagemang och en rejäl dos av långsiktighet.  Med innehåll menar jag inte bara text utan innehåll för mig inkluderar bilder, rörligt media som video och vebb-tv, användargenererat innhåll etc.

Några bra exempel, bland många, är Tui och outnorth. Både dessa skapar ett bra innehåll, med fokus på besökaren. Tui lyfter fram reseskildring i bloggform med kända profiler och Lottie Knutsson kan man se i olika resmålsfilmer från när och fjärran. Outnorth driver en riktigt bra blogg där man visar upp sina produkter och dess användningsområden i dess naturliga miljö. Läs exempelvis blogginlägget om Kajak kring Koster. Snyggt tycker jag!

Men hur ska Google kunna veta vilket innehåll som faktiskt är uppskattat av andra. Den klassiska bedömningsgrunden för att avgöra detta är inlänkar. Kort och väldigt förenklat beskrivet, inlänkar ses som rekommendationer på en hemsida eller ett innehåll från någon annan.  Mängden och kvalitén på dem är signaler som Google använder vid sin bedömning av en hemsidas synlighet.

Men det som Google är mer intresserad av är att kunna tolka sociala signaler som ger indikationer på vilket innehåll som anses vara uppskattat eller inte. Och nu börjar det bli riktigt spännande. Det vill säga det räcker alltså inte med att skapa ett relevant, aktuellt och originellt innehåll – det måste även uppskattas och värderas av andra. Det Google nu gör att fråga de som faktiskt vet bäst – vi användare! Så sociala signaler (som bland annat Google +) har idag en påverkan och i framtiden kommer den bara bli större. Serachengineland.com har publicerat en utmärkt sammanställning av olika rankingfaktorer och värderat dem och tillsammans med deras utmärkta guide ger det dig en bra grund för ditt kommande arbete med Sökmotoroptimering.

 

På något sätt känner jag att detta blogginlägg skulle kunna pågå i all evighet men det är dags för en summering:

1.) Metataggar och teknisk struktur är viktiga men sök handlar om så mycket mer

2.) Fokusera på och sätt strategier för hur du ska skapa ett innehåll som är relevant, aktuellt och originellt.

3.) Se till att detta innehåll distribueras till rätt målgrupp så att det får en chans att bli uppskattat och värderat.

För att ha koll på läget i vår ständigt föränderliga omvärld vill jag rekommendera några bloggar som jag följer med spänning. Alltid aktuellt och bra innehåll om allt vad sök innebär. Högt som lågt, komplext som enkelt.

Slutligen, stort lycka till i ett kommande arbete och hör gärna av er med frågor eller funderingar

/Kalle Blohm

 

Vill du komma i kontakt med Mediaanalys och Kalle?
http://www.mediaanalys.se

http://www.mediaanalys-newsroom.se

kalle.blohm@mediaanalys.se

Tel: 0408-780837