Nyhetsbyråns bästa tips för en lyckad rapportperiod

Rapportperioden är hektisk och stressig. Siffrorna ska bli rätt, det ska skrivas pressmeddelande, allt ska dubbelkollas minst en gång, godkännande krävs på olika nivåer. Sedan ska utskick tidsinställas och mottagandet bevakas. Listan över allt som ska göras under rapportperioden kan göras lång. Och detta är bara från företagets sida.

På andra sidan sitter finansreportrar och går igenom sidor ut och sidor in av siffror och analyserar och rapporterar om företagens resultat. Även detta görs mot en tajt deadline.

Nyhetsbyrån Bloomberg berättar att de under en rapportperiod kan få 2000 nyheter. Kommer det bara in 1000 pressmeddelanden blir det en långsam dag.

Eftersom varje sekund är dyrbar i nyhetsbyråernas värld är det bra att ha följande 4 tips i åtanke när du ska skicka till en nyhetsbyrå:

  1. Redaktörer behöver dina siffror. På senare år har flertalet företag valt att inkludera en länk till sin finansiella rapport på hemsidan i pressmeddelandet kring kvartalsrapporten. Detta ger redaktörerna på nyhetsbyrån ett extra arbetsmoment. Bloombergs redaktörer rekommenderar att man inkluderar alla siffror direkt i pressmeddelandet.
  2. Understryk viktiga fakta i en punktlista. Du kan hjälpa nyhetsbyråernas redaktörer genom att inkludera viktiga finansiella uppgifter i en punktlista i toppen av ditt pressmeddelande. Exempel på detta är kvartalssiffror, försäljning och andra bidragande faktorer. Bloomberg menar att detta hjälper redaktörerna att ta fram en rubrik så fort de får pressmeddelandet.
  3. Tajming är allt. Hundratals pressreleaser når nyhetsbyråerna varje milisekund. Undvik att skicka ditt pressmeddelande på ett helt klockslag. Det är bättre att välja att skicka pressmeddelandet några minuter efter hel, eller några minuter efter halv (som exempelvis 8:08 eller 8:37). Din nyhet får på så vis lite mindre konkurrens.
  4. Ge din rapport liv med multimedia. Som supplement till din finansiella rapport är det en god idé att skicka med visuellt material. Varför inte sätta ihop dina viktigaste siffror i en snygg infograf?

Källa: PR Newswire Blog