Per Schlingmann: “Det viktigaste är att göra saker som är intressanta, ha ett intressant innehåll och sedan använda de kanaler som finns”

Bland de nominerade för Cision PR Influencer hittar vi Per Schlingmann, som är nominerad för andra året i rad. Per har en lång karriär bakom sig och är känd från flera sammanhang, bland annat från sin tid inom politiken som chefsstrateg hos Moderaterna. Sedan 2013 driver Per sin egna konsultfirma Per Schlingmann AB och jobbar som rådgivare och föreläsare. Per har även gett ut boken “Stå aldrig still!: så kan du använda kommunikation och ledarskap för att driva framgångsrik förändring”.

Namn: Per Schlingmann
Byrå:
Schlingmann
Hemsida: perschlingmann.se
Twitter: perschlingmann
Periscope: perschlingmann

  1. Vad motiverade dig att börja arbeta med/inom PR? / Hur kommer det sig att du började intressera dig för PR-branschen?
    Kommunikation fascinerar eftersom det alltid är mottagaren som har makten. Du måste nå in med din berättelse. Och idag med digitaliseringen måste du se till att andra vill berätta din berättelse vidare.
  2. Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
    Jag skiljer inte på digital och analog kommunikation. Vi människor lever i en verklighet och ibland kommunicerar vi digitalt, ibland direkt mellan människor. Det viktigaste är att göra saker som är intressanta, ha ett intressant innehåll och sedan använda de kanaler som finns. Jag gör allt ifrån att skriva böcker, hålla föreläsningar och är aktiv på Twitter, Instagram och Facebook. Därtill har jag min egen sajt perschlingmann.se
  3. Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
    Det stora som händer just nu är att traditionell kommunikation ersätts av konversationer och att utmaningen handlar om att etablera berättelser som andra vill berätta vidare.
  4. Hur gör du för att lära känna dina följare/läsare bättre?
    Jag använder exempelvis Twitter aktivt för att utveckla mina föreläsningar.
  5. Hur känns det att vara nominerad i Cision PR Influencer Award 2015?
    Roligt!
  6. Och slutligen, vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2015?
    Min vän Martin Borgs tror och hoppas jag vinner. Varför? Därför att han gör saker via bland annat dokumentärfilm och är samtidigt aktiv i digitala kanaler.

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.