Håller pressmeddelandet på att dö ut? Absolut inte! Enligt journalisterna i Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning 2018 ses pressmeddelandet som den typ av innehåll de allra helst tar emot från kommunikatörer. Inte nog med det, när vi frågade dem vilken varumärkeskälla de ansåg vara allra mest trovärdig knep pressmeddelandet förstaplatsen även där, före såväl talespersoner som organisationens hemsida.  Hur kommer då detta sig?

Vi var nyfikna på hur journalisterna själva såg på sin vardag och vilka utmaningar som var mest påtagliga i deras arbete. Om svenska journalister själva fick önska något som skulle hjälpa dem utföra sina jobb bättre vore det ett ökat resursstöd. 47 % av journalisterna svarade att personal- och resursrelaterade utmaningar har varit de mest angelägna det senaste året. Allt färre förväntas producera allt mer.

I samspelet mellan journalisten och kommunikatören har den senare en uppgift i att, som alltid, anpassa kommunikationen efter mottagarens villkor. Vilka är då journalistens villkor, vilken typ av innehåll vill de helst ta emot och i tider då tillitsfrågan är påtaglig – vilken varumärkeskälla anser de vara mest trovärdig?

Källa: Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning 2018

När mottagaren är journalisten och villkoren en pressad arbetsvardag med begränsade resurser gäller det för kommunikatören att, i ett komprimerat format, leverera relevant innehåll med en tydligt formulerad nyhetsvinkel.

Vill du lära dig mer om journalistens utmaningar, kommunikatörens vardag  – och relationen dem emellan?

Här kan du ladda ned Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning 2018

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com