Psykologin bakom färgerna till din hemsida

För ett tag sedan berättade vi om sju psykologiska trick du kan använda till dina sociala kanaler för att få dina följare att engagera sig i ditt innehåll, men det är inte bara dina sociala medier som mår bra av lite psykologi.

Det är en bra idé att fundera över vilka färger du använder på din hemsida och i din kommunikation så att du guidar dina besökare till att göra det du vill att de ska göra. Vilka färger du använder på din hemsida kan vara avgörande för hur dina besökare agerar, eftersom vi människor associerar färger med både ord och känslor.

Om du vill att dina besökare ska konvertera, d.v.s., klicka på en knapp och ladda ner något av ditt innehåll, eller kanske anmäla sig som prenumerant till ditt nyhetsbrev, är det inte så simpelt som att en specifik färg betyder ”klicka här”. För att du ska få till en ”se hit!”- effekt måste du testa dig fram och tänka i termer av ”passiva” färger och ”action”- färger, där ”action”-färgen måste sticka ut från dina övriga färger. Har du en i övrigt blå hemsida med blå logotyp i olika toner, kanske en röd eller orange knapp kan vara nyckeln till konvertering för dig.

Derek Halpern på Social Triggers fångar hur du ska tänka i ett enkelt citat:

What stands out gets remembered, what blends in gets ignored.

Det du bör ha i åtanke när du hittat din ”action”-färg är att du behöver vara konsekvent. Om du väljer orange som din ”action”-färg till klickbara länkar kan du inte helt plötsligt börja använda orange i andra paragrafer som inte går att klicka på. Det säger sig själv, men då förvirrar du besökarna.

Ett tips är att ägna lite tid åt att lära dig grunderna i färgteori, så att du har koll på primära vs. sekundära och tertiära färger, vilka färger kvinnor respektive män föredrar, samt vilka ord som associeras med vilka färger. CoSchedule har gjort en stor guide över detta. Där hittar du bland annat infografen nedan och andra användbara färgscheman.

Teori är bra, men glöm inte att testa dig fram!

Källor: CoSchedule och Social Triggers
Infograf: CoSchedule

färgpsykologi