Realtidsanalyser på 7-eleven och Pressbyrån

Reitan Convenience har kört i gång ett nytt system för affärsintelligens (business intelligence) för 7-Eleven och Pressbyrån med analyser i realtid.

Reitan har har stora förändringar och en hög konkurrensnivå på marknaden. behovet av att uppdatera systemet med ambitionen att ligga i framkant, förklarar Fiffi Hellstrand, it-koordinator på Reitan.

– Det vi säger är att vi ligger rätt i tiden men också att det är viktigt att man tar rätt beslut, gör rätt saker och får snabb återkoppling.

Fiffi Hellstrand lägger till att tidigare system har varit begränsande och företaget efterfrågade ett mer flexibelt system som också kan vara snabbt och enkelt.

Behovet ledde Reitan Convenience till en upphandling av nytt system vilket också skulle fungera som en tjänst för butikerna. Med hjälp av realtidsanalys ska butikerna direkt få  återkoppling så att personalen själva kan analysera data från systemet.

– Med systemet når vi ut hela vägen till butik. Företag som jobbar med dessa system fastnar annars ofta med analys från huvudkontoret. Men vi har lyckats sprida det här i hela verksamheten. Jag tror att det är nyckeln till framgång.

Realtidsfunktionen kan fungera i olika delar av verksamheten samt olika syften. I dag använder Pressbyrån och 7-Eleven realtidsanalysen i en intern kampanj där butikerna och de anställda säljarna tävlar mot varandra i försäljning.

Eftersom realtidsanalysen används i en kampanj har Reitan hittat ett effektivt sätt att också mäta effekter i realtid av den interna marknadsföringen.

Det nya systemet har haft en positiv effekt internt, konstaterar Fiffi Hellstrand.

– Det är för att det ger sådan direkt nytta till användarna. Det har skapats en del standardrapporter men vi har också möjlighet att designa egna rapporter där vi kan göra djupare analyser eller driva data som vi har. Samtidigt vill vi göra det så enkelt som möjligt för användarna.

Just inom bekvämlighetshandeln tror Fiffi Hellstrand att Reitan är ensamt på marknaden med ett sådant omfattande affärsintelligens-system.

Hur mycket kostnaden blev för det nya systemet kan Fiffi Hellstrand inte uttala sig om.

Än så länge har Reitan Convenience inte börjat gå in på prediktiv analys och försöka förutse hur framtida försäljning kan se ut. Företaget ser dock stor nytta i detta, vid senare tillfälle.

– Möjligheterna med prediktiv analys är att vi blir ännu bättre på att se vad vi borde göra för att prestera ännu bättre. Det är ett sätt att kunna ta bättre beslut redan från början snarare än att testa vad vi tror borde gå bra, baserat på någon som hänt tidigare.

Systemet möjliggör att analysera vilka produkter som säljer bättre och sämre samt interna faktorer vilket bland innefattar data på hur säljarna presterar i butik.

Då kan ni mäta både internt och externt med det nya systemet?

– Ja, precis. Det är egenföretagare som driver butikerna och de ska ju följa upp sin butik och hur det går för just dem. Det är därför jätteviktigt förd dem att veta vad de tjänar pengar på och vad som fungerar bättre och sämre. Det ger ett underlag för att kunna veta var verksamheten fungerar och var det behövs korrigeringar eller coachning. Vi ville ge dem bra verktyg och det känner vi att vi gjort nu.

Text: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 31:2016.

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94