Så driver du trafik till hemsidan från sociala medier

“Användningen av sociala nätverk fortsätter att öka. 77 procent av internetanvändarna använder sociala nätverk och 58 procent gör det dagligen.” Så inleds rapporten Svenskarna och Sociala Medier 2016, en rapport som angår alla företag som ägnar tid och pengar åt att konstruera och upprätthålla en relevant hemsida och undrar var deras presumtiva kunder befinner sig. Svaret är enkelt, de befinner sig på facebook, insta, snapchat och andra sociala medier. Det är din uppgift som marknadsförare att gå dit och hämta hem dem till din hemsida.

Att driva trafik till hemsidan har länge handlat om att ha SEO-anpassade texter som genererar hög relevans i sökmotorerna men i takt med att internetanvändarna (kunderna) ändrar sitt konsumtionsbeteende måste vi företagare anpassa oss. I podcasten Passion för Kommunikation pratar antropologen Katarina Graffman om att sociala medier som begrepp är passé eftersom de olika sociala medierna internetanvändarna befinner sig på skiljer sig åt när det kommer till ton, format och kommunikation. Rättare benämning vore istället polymedia där man utgår från att varje socialt medie har en specifik grupp som drar sig dit.

Okej, vi fattar att olika människor med olika grupptillhörigheter dras till olika sociala medier. Hur ska man bära sig åt på respektive plattform för att driva trafik till hemsidan, och finns det några generella tips som funkar överallt? Här är tre nycklar för att lyckas med konverteringen:

Ha alltid med en länk till hemsidan i din profil

Lika enkelt som viktigt tips. Om man hittar någon man tycker är spännande vill man ju veta var personen bor? Det är likadant med företag. Man ska aldrig vara längre än ett klick bort från att ta sig till din hemsida.

Om du inte redan har en blogg – skaffa en

Ett supereffektivt sätt att leda målgruppen till din hemsida är att dela intressanta, läsvärda inlägg från din blogg på sociala medier. För att läsa länken omdirigeras läsaren och skickas vidare till din hemsida. För detta krävs att du har en blogg, att du producerar relevant innehåll som lockar men också att du når ut med dina inlägg.

Annonsera i sociala medier

Annonsering på exempelvis facebook kan verka som en djungel till en början men de timmarna du lägger ner på att lära dig grunderna skall ses som en investering. Med annonsverktyget kan du klippa och finjustera din målgrupp och vilka ditt budskap skall nå ut till.

Vilka sociala medier och plattformar du som företagare skall rikta dig till beror såklart på din strategi och vilken målgrupp du vill nå. Olika sociala medier drar till sig olika sociala grupper men kräver också specifika strategier. Den mest etablerade, inkörsporten till sociala medier om man så vill, är lokomotivet Facebook.

Facebook

Det största sociala mediet i Sverige är Facebook där över hälften av Sveriges internetanvändare dagligen huserar (Svenskarna och Sociala medier 2016). Plattformen har blivit något av en infrastruktur på internet och enormt många företag slåss om uppmärksamheten. För att just du ska lyckas bör du tänka på att:

Inkludera bilder i din kommunikation

Statistik visar att inlägg som inkluderar bilder skapar mer engagemang än de som är textbaserade. Galen Moley på Socialmouths förklarar att facebook värderar inlägg med foton eller videos högre än inlägg med bara text eller länkar. På detta sätt kommer ditt bildbaserade inlägg komma högre upp i nyhetsflödet, tack vare facebooks berömda algoritmer.

Tredelad kommunikation

För att säkerställa variation i din kommunikation är en bra tumregel att dela upp dina inlägg efter tre olika kategorier; en tredjedel där du marknadsför dig själv eller ditt företag, en tredjedel där du engagerar och interagerar med din publik samt en tredjedel där du länkar till- och delar innehåll från andra aktörer inom branschen. Detta visar att du bryr dig om publikens bästa och postar inlägg för deras skull snarare än att bara pumpa ut information om ens egna kampanjer.

Berätta vad du vill att din publik ska göra

Det är lätt att fokusera på de tids- och resurskrävande bitarna av kommunikationen och ägna timmar åt innehållsproduktion, målgruppsoptimering och marknadsföring. En liten detalj som kan avgöra om kommunikationen kommer att bära eller brista är en enkel uppmaning till handling. Säg åt dem att gå in och läsa, bli prenumeranter, tagga en vän, etcetera. Det gör skillnad!

Årets undersökning om Svenskarna och Sociala Medier 2016 visar att  ungdomar i åldern 16-25 år anser att Facebook är viktigare än traditionella medier (tv, radio och dagstidningar) som källa för information i allmänhet och som källa för lokalnyheter.

Om du tänkte att det räckte med SEO-anpassade texter på din hemsida tidigare – tänk om och kasta dig ut bland alla sociala medier. Du kommer inte vara ensam, din målgrupp är troligtvis redan där.

Källor: Socialmouths, Loginradius, Bufferapp, Svenskarna och Sociala Medier 2016