Så får du till ett bra pressmeddelande

Hur lyckas man med sitt pressmeddelande? Vad ska man tänka på och vilka fallgropar finns? Du hittar svaren i vår guide “10 tips när du skriver pressmeddelande“. Här nedan kommer ett utkast ur guiden.

Exklusiva nyheter – ja tack
Skulle din nyhet kunna tjäna på att först erbjudas exklusivt till bara en redaktion eller blogg? Journalister och bloggare vill vara först ut med nyheter som är riktade till deras målgrupp och
därmed vinner ni på att samarbeta. Ett vanligt misstag kommunikatörer gör är skicka sina nyheter alldeles för brett till helt fel journalister som har andra bevakningsområden. Hellre
exklusivt till färre än brett till alla.

Skriv en klickvänlig rubrik
Fundera på om din rubrik är klickbar. Är detta något du själv skulle dela vidare i dina nätverk? Finns det en intressant story? Rubriken ska kunna fungera som en statusuppdatering i sociala
nätverk och gärna väcka känslor. Online finns också fördelen med att du kan återpublicera din nyhet med olika rubriker, eller skruva lite på ingressen. Du vinner på att testa dig fram.

Tänk SEO – din nyhet sprids online
Då du publicerar din nyhet på webben behöver du tänka igenom hur din text kan sökmotoroptimeras på bästa sätt. Se till att få med dina nyckelord som du vill förknippas med i sökmotorer.
Glöm inte heller att skriva bildtexter och att använda taggar. Länka gärna i texten eftersom olika distributionskanaler gör att din nyhet kan publiceras i sin helhet direkt i ett nyhetsflöde. Led läsaren vidare till din egen hemsida, till bildmaterial online och andra sidor som kan vara av intresse.

Läs mer och ladda ner guiden (gratis).