Så gör du dig sökbar på Google

När du är på väg till ett möte eller förbereder ett samtal med en potentiell kund, vad är det första du gör för att få en bild över vilka du har att göra med? Du googlar dem, såklart. Gissa vad det första folk gör inför att de ska träffa dig? De googlar dig, såklart. Vad folk ser när de googlar dig är dock inom din kontroll, det handlar helt enkelt om att SEO-anpassa ditt innehåll och se till att den önskade bilden av dig plockas upp av sökmotorerna och förmedlas till de som söker på dig. Detta skriver Christina Daves på vår amerikanska blogg.

1. Forma ditt egna digitala fotavtryck

Genom att sökmotoroptimera ditt innehåll kommer Google att värdera ditt material som mer relevant än andra sidor och därför placera dina sidor högre upp i listan bland sökbara alternativ. Ett sätt att öka din exponering och tjäna SEO-poäng är att utnyttja andra människors plattformar, något du kan läsa om här. Gästblogga på andras populära sidor, samarbeta med influencers och skapa innehåll som media väljer att rapportera om. Med denna strategi använder du andras framgång och följarskara för att nå en publik och målgrupp som du annars hade haft svårt att nå.

2. Skapa igenkänning för ditt varumärke

För att ditt varumärke ska fästa och vara det namn som ligger ”top of mind” när någon står i begrepp att köpa dina tjänster måste du se till att exponeras i rätt typ av media men även i rätt kontext. Ju fler högt SEO-rankade sidor du exponerar ditt varumärke i, desto bättre kredibilitet och trovärdighet kommer du få. Detta leder i förlängningen till att ditt digitala fotavtryck blir allt större och bredare, vilket innebär att det är dig folk googlar för att få mer information.

3. Fördelarna med att SEO-anpassa och rankas högt hos Google

Vad betyder då ett starkt digitalt fotavtryck i affärsvärlden? Så fort en potentiell- eller befintlig samarbetspartner känner att de vill ha ytterligare ett intryck av dig eller ditt varumärke och väljer att dubbelkolla ditt rykte på Google står ett möjligt samarbete på spel. Om du inte äger informationen om vad som sägs om dig kan du inte heller arbeta proaktivt utan blir beroende av vad andra säger om dig. Genom att producera bra, relevant innehåll som konsumeras och genererar interaktioner kommer det att vara du som dikterar villkoren för vilket intryck som förmedlas av ditt varumärke på Google.

Källa: Cision US