Så löser du 6 stora utmaningar inom Content Marketing

Innehållsproduktionen är hetare än någonsin, 92 % av kommunikatörerna i vår journalist- och kommunikatörsundersökning svarar att de kommer producera mer eller lika mycket content det kommande året jämfört med det föregående.

Det råder ingen tvekan om att content marketing är populärt men samtidigt finns det flera utmaningar man dagligen ställs inför. Nedan listar vi sex utav dem, förmodligen känner du som arbetar med innehållsproduktion igen problemen och därför presenterar vi även lösningar på hur du ska bära dig åt för att lösa dessa utmaningar.

  1. Se till att ditt innehåll är både kraftfullt och unikt

De första åtgärderna ambitiösa innehållsproducenter vidtar när de ska planera sin strategi är att välja vilket ramverk de ska utgå ifrån och vilka kanaler de ska kommunicera igenom. Ska man gå på den klassiska bloggen, är rörlig bild på Youtube rätt eller passar podcastformatet bäst?

Faktum är att det kan vara just det som är orsaken till att mycket content inte levererar. Istället för att använda innehållet för att engagera mottagarna och lyssna på vad de vill ta del av produceras innehåll på rutin enligt ett sedan tidigare fastställt schema. Innehåll som produceras endast för att fylla ett tomrum fyller möjligtvis just det men knappast syftet att ge mottagarna vad de vill ha.

Lösning: För att skapa värdefullt innehåll för mottagaren bör du fokusera på kvalitet, inte kvantitet. Ge läsarna hands on-tips på hur de ska hantera utmaningar de ställs inför och berätta historier som faktiskt tillför värde i deras arbete. Tänk på följande:

  • Investera tid och resurser i att göra noggrann research på dina nyckelord
  • Prata med dina kollegor och använd deras kunskaper om vilket innehåll som er publik vill konsumera
  • Ta dig an ett redan etablerat ämne från en ny infallsvinkel
  1. Brist på tid och resurser

Brist på tid är ofta ett av de stora problemen som många ställs inför. När andra uppgifter hamnar på ens bord är det lätt att halka efter i publiceringsschemat och inom kort ligger du även efter i produktionen.

Lösning: För att frigöra de resurser som krävs måste du lära dig prioritera och behålla fokus. Att skriva blogginlägg kan exempelvis vara väldigt tidskrävande. Om det är en av flera kanaler du använder bör du välja den som fungerar bäst för din pågående kampanj och dedikera dig åt den.

  1. Mäta effekten av content marketing

Hur vet man vilket innehåll som aldrig borde ha publicerats om man inte mäter vilket innehåll som levererar resultat? Endast 12 % av kommunikatörerna i vår undersökning svarar att de utvärderar innehållet på sin hemsida en gång i veckan eller oftare.

Frågan om hur ofta man utvärderar är en sak, vad det är man ska mäta är en annan. Vilka parametrar ska man mäta efter och hur bestämmer man vad som ska mätas?

Lösning: För att kunna välja rätt parametrar för just din verksamhet bör du först ställa dig frågan vilka faktorer det är som avgör huruvida ditt innehåll är lyckat eller inte. Här är några förslag på parametrar du kan använda:

  • Hur mycket trafik har inlägget drivit?
  • Hur mycket försäljning har det genererat?
  • Hur många konverteringar har det genererat?
  • Hur högt rankas inlägget enligt SEO?
  • Hur lång tid spenderar läsaren på sidan?
  • Vilken är feedbacken från läsaren?
  • Hur många nya prenumeranter har det genererat?
  1. Skapa och underhålla en effektiv publiceringskalender

För en utomstående kan en publiceringskalender verka hur enkelt som helst. Problemet är att det handlar om fler parametrar än att bara fastslå datum för publicering. Det är ett verktyg som hjälper producenten att få en överskådlig bild över vad som ska kommuniceras under en viss tidsperiod.

Lösning: Nyckeln till ett effektivt publiceringsschema är att rangordna den efter prioritetsnivå. Det enklaste sättet är att kategorisera dina inlägg efter en skala som anger hur lång tid det tar att producera dem. Det finns en mängd verktyg du kan ta hjälp av för att komma igång med en publiceringskalender, organisera inhämtad information och på sikt jobba bort alla dessa småuppgifter som tar så mycket tid.

  1. Hitta utmaningar och problem som kännetecknar din typiska mottagare

Personas och arketyper kan användas för att ringa in hur dina mottagare beter sig, vad de är intresserade av och vilken typ av innehåll de vill konsumera. Processen med att ta fram bra personas kan vara en aning tidskrävande men när de väl är på plats har du mycket att vinna.

Lösning: För att kunna skapa personas som överensstämmer med verkligheten behöver du identifiera de utmaningar och problem dina mottagare ställs inför i deras vardag. Detta gör du bäst genom att lyssna på dem! Skicka ut enkätundersökningar, gör ett par intervjuer, följ relevanta grupper på Facebook eller andra sociala medier för att lära dig de vanligaste problemen många ställs inför.

  1. Växande konkurrens

Oavsett om du skapar content för en liten verksamhet eller ett stort globalt företag kommer det alltid finnas någon annan som skriver om samma ämne som du. Att nå igenom bruset är ofta lättare sagt än gjort.

Lösning: Än en gång, fokusera på kvalitet före kvantitet. Det är alltid bättre att investera tid och energi i gedigen research för att presentera unikt innehåll som ger svar på de utmaningar dina mottagare ställs inför. Om du endast repeterar det alla andra skriver om blir du bara en aktör i mängden.

 

Källa: Cision US