Så lyckas du med mångkulturell kommunikation – 3 tips

Sverige har under lång tid varit ett hem för människor med olika språk och kulturer och antalet utlandsfödda fortsätter att öka. Den växande mångkulturen skapar en kommunikativ möjlighet för svenska företag och myndigheter. Genom riktad kommunikation kan du öka intäkterna och spara dyrbara resurser. Kicka igång er mångkulturella kommunikation med tre tips!

1. Prioritera
Moa-NenzenTa reda på fakta om de målgrupper som berörs av din verksamhet och prioritera sedan vilka du vill nå. Det mångkulturella Sverige består av en mängd olika etniciteter och språk. Funder kring vilka målgrupper som har störst påverkan på din verksamhet? Vilka har bäst förutsättningar att investera i ditt företag? Lokala aktiviteter och nischade kanaler ger stor effekt inom vissa målgrupper så du behöver inte alltid gå ut brett för att se resultat.

2. Översätt allt, inget eller un poco
I undersökningar har vi sett att många människor uppskattar information och reklam på sitt modersmål, även om de förstår svenska. Men! Det går att göra effektiv mångkulturell kommunikation utan att översätta allt. Med lätt svenska kommer du många gånger långt och ofta går det att ta en medelväg och översätta den viktigaste informationen. Mångkulturell kommunikation handlar om mer än översättningar. Att marknadsföra banklån med låg ränta till muslimer från Somalia kommer troligtvis inte att bli en home run även om du kommunicerar på somaliska. Muslimer tar traditionellt sett inte lån med ränta. Säkerställ att du har rätt budskap till rätt målgrupp innan du översätter.

3. Våga fråga
Lär känna dina målgrupper och undvik stereotyptänket. Alla har vi förutfattade meningar. Insikten om att jag dagligen tänker ogrundade tankar om människor jag möter har gjort att jag blivit en sucker för att ställa frågor. Stäm av tankar och idéer genom undersökningar, fokusgrupper eller helt enkelt genom samtal med personer inom målgruppen så slipper du onödiga kommunikationsmissar.

KAPI är en kommunikationsbyrå som jobbar med mångkulturell kommunikation. Vi gör information tillgänglig oavsett språk, kultur, utbildning eller andra förkunskaper.

Moa-Nenzen


Moa-Linn Nenzén
Copywriter
KAPI

Detta blogginlägg är skrivet av Moa-Linn Nenzén, som gästar vår blogg här på Cision!