Så ser du till att influencers ger resultat

Kommunikationsbranschen rör sig i dag i en sådan takt att man knappt hinner stanna upp och reflektera över vilka trender som fungerar och varför. Influencer marketing är ett fält som har slagit ned som en bomb de senaste åren. Problemet är att många kör på enligt trial and error­-metoden med influencers av olika digniteter och magnituder för att se vilka samarbeten som faktiskt ger något tillbaka.

Om beslutsfattarna själva känner oro över hur man ska mäta vilken ROI (return on investment) influencersamarbeten ger samtidigt som de fortsätter att investera – då är det något som är fel.

Problemet är att många marknadsförare använder sig av influencersamarbeten med helt fel infallsvinkel. Ett influencersamarbete måste vara baserat på leverans och avtalet därför anpassat för att bli mer lönsamt för influencern ju bättre engagemang den skapar.

Precis som med vilken annan kanal som helst måste du basera mätningen på vad som kommer ut av samarbetet – inte vad som sätts in.

Betala för leverans – inte för inflytande

På pappret är influencersamarbeten ett utmärkt sätt för att utöka din varumärkeskännedom i utvalda målgrupper och få konverteringar. Du måste dock komma ihåg att du, genom att jobba med en influencer, arbetar med en människa och den mänskliga faktorn måste därför tas i åtanke. Vad händer om influencern är med på negativa löpsedlar och dennes följare vänder ryggen?

För att veta om dina investeringar i influencers faktiskt lönar sig måste du, precis som med alla andra kampanjer, se till hur väl den leverar i relation till dina affärsmål. Många har gjort tvärtom och istället betalat en stor summa direkt till influencern för att sedan sitta och hoppas på att den gör sitt jobb och att utgiften lönar sig på sikt.

Det är klart, om du handskas med en välkänd person med ett professionellt rykte eller arbetar med någon du sedan tidigare har nått bra resultat med, kan förskottsbetalning vara ett bra alternativ för att främja relationen. Om du däremot testar nya, oprövade micro-influencers bör du vara på din vakt och se till vad det faktiskt gör för ditt företag.

Att mäta micro-influencers

I och med sociala mediers genombrott har influencermakten förflyttats från de stora världskändisarna till mer nischade online-personligheter med tydliga målgrupper. För visst, en makeup-vloggare som dagligen kommunicerar med sina följare har mycket större potential att skapa engagemang hos sina följare än en skådespelare de inte  har någon relation med sedan tidigare.

Micro-influencers skapar engagemang men det behövs fortfarande ett verktyg för att mäta och avgöra hur mycket det här engagemanget är värt. Det är ett naturligt nästa steg i fenomenet influencer marketing att influencern även kompenseras baserat på leverens. Detta är något alla kommer att tjäna på och det kommer att skapa bättre kampanjer. Här är tre olika sätt för att åstadkomma detta:

  1. Få in allt och alla under ett och samma tak

En vanlig anledning till problem är dålig kommunikation, något som uppkommer när olika aktörer som arbetar mot samma mål jobbar på i sina respektive silos. Genom att sammanföra hela marknadsteamet under ett paraply kommer du enklare kunna se vilka strategier som fungerar och synergieffekter kan uppstå.

  1. Anslut till affiliateprogram för att enklare hantera mäta micro-influencers

Det kan vara svårt att hitta rätt influencer och när du väl har gjort det kommer du till nästa hinder när du ska förhandla fram ett rimligt avtal för båda parter. När det är gjort efter mycket möda och stort besvär kommer du till det stora problemet – hur mäter jag om det här samarbetet är framgångsrikt?

Ett alternativ är att ingå partnerskap med micro-influencers via affilietes och därigenom nå nya nivåer av engagemang och leverans.

  1. Lita inte alltför mycket på Last-Click Attribution

De senaste 10 åren har marknadsförare bedömt prestationen och leveransen baserat på var det sista klicket innan en konvertering kom ifrån. Detta är en metod som börjar halta i och med influencer marketing – det är sällan från dem folk går för att genomföra en konvertering men de kan fortfarande spela en vital roll i att skapa förtroende och intresse för företaget som ligger till grund för konverteringen.

Lina Hansson, konverteringsspecialist från Google, berättar om denna problematik och mycket annat när hon gästar vår podcast Passion för kommunikation. Lyssnar på den här!

 

Källa: Cision US