Schibsteds Future Report 2017 är här – läs om trenderna

Årets upplaga av Schibsted Future Report är här och den bjuder på en mängd intressanta djupdykningar i trender inom olika fält. Gemensamt för många är de tekniska landvinningar som möjliggör ny form av kommunikation, nya möjligheter att göra affärer och alternativa sätt att förstå omvärlden. Nytt för i år är att Schibsted visar upp arbetet som pågår bakom kulisserna i Schibsted Case Studies, ett exempel på det är artikeln om Aftonbladet och deras analytiska arbete för lära känna sina användares digitala användarbeteenden och optimera sitt innehåll därefter.

Vi har plockat ut några godbitar från den stora rapporten:

Artikel 1: A perfect match

En av artiklarna handlar om de utsuddade linjerna mellan varumärken och publicister och hur de kan dra nytta av varandra. I takt med att traditionella medier tappar annonsintäkter men fortfarande besitter publicistisk trovärdighet och kunskap öppnas ett fönster för samarbeten mellan företag och medier. Tidigare har företag köpt annonsplatser i form av banners och reklamskyltar, nu köper de istället sponsrat innehåll. Detta blir naturligtvis en fråga om journalistikens oberoende och trovärdighet när annonsörer kan köpa redaktionellt innehåll från publicisterna men enligt rapporten väntas denna typ av marknadsföring dubbleras kostnadsmässigt inom två år.  

Artikeln tar även upp användarperspektivet och visar att sponsrade inlägg ofta får lika mycket, om inte mer, räckvidd och engagemang som från vanliga redaktionella inlägg. Detta visar att innehållet i sig är intressant och relevant för användaren. Det är en övergångsprocess men det säger mycket om i vilken riktning vi är på väg.  

Verkar detta intressant? Läs mer här.

Artikel 2: The Art of Digital Marketing

Stora, starka varumärken i all ära. Idag handlar det om så mycket mer än att leva på ett starkt namn om man ska lyckas med sin digitala marknadsföring. Analyser och optimering är A och O om du vill lyckas vara relevant på digitala plattformar.

I rapporten går Schibsted in och beskriver den sofistikerade annonsören. Denne skiljer sig från andra som dels ser på digital marknadsföring med “sista klicket-tänk” där den sista annonsen man klickat på tillskrivs förtjänsten för köpet. Den sofistikerade annonsören inser att det finns många olika parametrar som måste optimeras för att gemensamt bidra till ett större mål. De tillskriver sofistikerade annonsörer följande färdigheter:

  • Addicted to analytics
  • Audience pragmatists
  • Non-stop optimizers
  • Speedy on creatives
  • Brand believers

Läs hela artikeln här.

Artikel 3: Get to know your users

Missa inte att ta del av denna case-study på Aftonbladet och deras arbete för att skapa användarvänligt material,  baserat på läsarnas beteendemönster. För att hitta sina målgrupper gick de igenom följande fem steg:

  1. Workshops med anställda för att få fram hypoteser om användarnas beteendemönster.
  2. Processering av data där hypoteserna om användarbeteenden ställ mot faktisk data på hur användarna agerar.
  3. Strukturerande av all data där tio signifikanta beteendesegment tas fram.
  4. Djupintervjuer med faktiska läsare och användare från varje segment för att förstå behov och vad som motiverar deras agerande.
  5. Kompletterande kvantitativa enkäter med användare från var och ett av de tio olika segmenten.

Dessutom listar Schibstedt sju steg till att bli en framgångsrik användardriven organisation. Artikeln kan du läsa här.

Förutom dessa artiklar finner du en massa intressanta trender och spaningar från Schibsteds Future Report 2017.