Schysst reklam till barn och unga – så gör du

Reklamtröttheten ökar varje år, och som bransch står vi inför en gigantisk utmaning om nästa generations konsumenter tar efter sina föräldrars negativa inställning till reklam. Men vad kan vi göra?

Sedan 2005 har intresseorganisationen Sveriges Annonsörer undersökt svenskarnas inställning till reklam, tillsammans med Novus. I somras släppte vi årets rapport och det var dyster läsning för oss som arbetar med kommunikation. 52 procent av alla svenskar svarade att de är negativt inställda till reklam. Bara 18 procent uppgav att de är positiva, vilket kan jämföras med resultatet för drygt tio år sedan då 44 procent hade en positiv inställning till reklam.

”Jobbigt”, ”irriterande” och ”påverkande” är tre av de vanligaste orden som svenskarna använder för att beskriva reklam.

Reklam barn 3Men hur ser attityderna ut bland barn och unga? Vi har för första gången frågat barn om deras inställning till reklam, och kan se att äpplet inte faller långt från trädet. ”Någon som vill att man ska köpa saker”, ”ibland är det tråkigt och störande”, ”man kan bli lurad, men ibland är reklamen sann” var några av kommentarerna när barn fick associera fritt kring ordet reklam. Undersökningen visade att barn var sammantaget något mer positiva till reklam än vuxna, men risken är att de med åren tar efter de vuxnas negativa inställning. Fortsätter den negativa inställningen till reklam att öka när nästa generations konsumenter växer upp så kommer vi att ha stora svårigheter att
nå ut som kommunikatörer. Så hur gör vi som bransch för att inte hamna i den sitsen?

En stor del i lösningen ligger i att informera både barn och vuxna om reklamens värde, utmaningen ligger i att skapa reklam som är intressant och underhållande, men framförallt schysst. Och reklamen kan, och bör, bli ännu schysstare.

Överlag är lagstiftningen tydlig: köpuppmaningar och direktreklam till barn under 16 år är inte ok. Det finns också regler kring hur reklamen får se ut och vad den får innehålla. Däremot finns det idag inget förbud mot att reklam till barn på internet. Idag möts alltså barn och unga ändå av reklambudskap då reklamen letar sig fram i allt fler digitala kanaler, såsom i bloggar, på Youtube, i spel och appar. Influencers och textreklam komplicerar det hela ytterligare, inte minst vad gäller frågan kring vad som är reklam och inte.

Generellt gäller principen att samma lagar som omfattar all marknadsföring i ett land även gäller på internet. Därför bör du som marknadsförare föregå med gott exempel. Kom ihåg att inget företag vill förknippas med tveksamma reklammetoder, och var the good guy!

Det finns några övergripande tips när det kommer till barn, reklam och internet. Tänk på det här:

  • Ett barn ska förstå vad som är reklam och vad som inte är det. Därför får inte reklam utformas som spel, lekar eller liknande. Reklam får inte heller bakas in i spel på internet så att barn inte förstår vad som är reklam i spelet.
  • Du får aldrig direkt uppmana ett barn att köpa något. På sajter som riktar sig till barn får det inte förekomma meddelanden som ”Köp här!”, ”Uppdatera” eller liknande uppmaningar.
  • Reglerna för tv-reklam till barn gäller även på Internet. Till exempel för SVT Play och TV4 Play.

 

Vill du veta mer?
Exakt hur barns inställning till reklam ser ut kommer vi presentera den 29 september på vårt halvdagsseminarium om schysst reklam till barn och unga. Utöver att offentliggöra undersökningen kommer vi även diskutera reklamens påverkan på barnfetma, skärmtid och även prata om läromedlet Media Smart som lär barn att bli smartare konsumenter. Seminariet är kostnadsfritt.Du anmäler dig och läser mer här.

 


Tero Marjamäki
Pressansvarig
Sveriges Annonsörer

Detta blogginlägg är skrivet av Tero Marjamäki, som gästar vår blogg här på Cision!