Se upp, här kommer 2016!

Nu lägger vi jul och nyår bakom oss och kastar oss in i ett nytt spännande år! Vad kan 2016 bjuda på, tro?

Nytt år, nya tag och på nätet vimlar det av trendspaningar för 2016. Vilka magiska under kan vi förvänta oss att se inom kommunikation och marknadsföring under det nya året?

2016 förutspås, som du tidigare kunnat läsa, bli ett än mer mobilt år än 2015. Desktopen kommer snart vara ett minne blott. I skrivande stund är den årliga teknikmässan CES i full gång i Las Vegas och 2016 bjuder onekligen på spännande tekniker som kommunikatörer och marknadsförare kommer behöva ta i beaktning. 2016 spås exempelvis bli året då Virtual Reality på riktigt tar fart. ExploreCurate har sammanfattat 6 tydliga trender från mässan.

Analys och utvärdering flyttar sig från specifika avdelningar på företaget till att omfatta alla. Alla måste ha koll och kontinuerligt utvärdera KPI:er med hjälp av realtidsuppdateringar för att kunna bemöta kunders och prospects snabbföränderliga behov.

Marketing Automation blir allt viktigare för att effektivisera kommunikationen med befintliga och potentiella kunder.

Personliga budskap fortsätter att vara viktiga i relationsskapandet. Dock bör vi inte göra denna personliga anpassning till ett självändamål. En utmaning blir att identifiera potentiella kunder över flera plattformar. Ett minskat förtroende för varumärken och dess ledare skapar en motvilja hos konsumenter och potentiella kunder att lämna ifrån sig data. Det räcker inte längre att känna till potentiella kunders konsumtionsmönster, vi måste veta vad de bryr sig om och brinner för just nu. Enligt Jeremy Waite, digital strateg på Salesforce, handlar det om personalization vs. personification. Såhär säger han:

“If you imagine that personalization is being able to communicate with customers when you know their personal data (name, mobile, email, date of birth, gender etc) then personification is when you need to communicate with your customers when you don’t know their data. This relies more on behavioural economics and understanding the emotional intent of a customer online, and still being able to serve them a relevant piece of content, without requiring their details.” (Läs artikeln här)

 

Källor: Forbes, ExploreCurate, Hubspot