Simon Strand: “Att ändra människors uppfattning har alltid intresserat mig och då är PR ett lämpligt yrkesval”

Ytterligare en nykomling för Cision PR Influencer Award detta året är Simon Strand. Trots sin unga ålder, har Simon redan hunnit syssla med lite allt möjligt. Han har bland annat jobbat med DN, AIK och amerikanska ambassaden. Tidigare i år började Simon även blogga för nöjesguiden.se. Vi kommer garanterat både se och höra mycket av Simon Strand i framtiden!

Namn: Simon Strand
Byrå: Strand
Blogg: simon-strand
Twitter: simonstrand
Instagram: simon_strand

  1. Vad motiverade dig att börja arbeta med/inom PR?  
    Att jag hamnade inom just PR var lite av en slump. Men att ändra människors uppfattning har alltid intresserat mig och då är PR ett lämpligt yrkesval. Jag gillar att det är tvärvetenskapligt.
  2. Hur kommer det sig att du började intressera dig för PR-branschen?
    Åkestam Holst hade en bra blogg som jag läste under gymnasietiden, sedan läste jag böcker av Micael Dahlén. De bidrog starkt till att jag blev intresserad av kommunikation, liksom PBS-dokumentären The Persuaders som gick på SVT kanske 2006. I dokumentären får man bland annat följa ett nystartat amerikanskt flygbolag, Song Airlines, och deras varumärkeskonsulter. De skulle till skillnad från andra flygbolag erbjuda en allomfattande livsstilsupplevelse. Målbilden var att folk i framtiden skulle säga “that’s so Song” i stället för “that’s so cool”. Bolaget gick ett par år senare i konkurs. Sedan var det Tom Beckman som gjorde att jag halkade in på PR och började på Prime. Om inte han hade förbarmat sig över mig 2008 hade jag med största sannolikhet varit arbetslös än i dag.
  3. Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
    Jag brukar flitigt dela artiklar om projekt jag jobbar med. Dels för att öka kännedomen om projekten bland journalister och andra opinionsbildare som ser vad jag lägger upp, men också för att det är viktigt för egen del att folk har koll på vad jag gör eftersom det är casen som ger jobb. Lika flitigt brukar jag dela när andra personer i min omgivning gör bra saker. Man hjälper varandra. Ibland skriver jag också krönikor om saker som har med kommunikation att göra.
  4. Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
    Rasism eller kvinnohat.
  5. Hur gör du för att lära känna dina följare/läsare bättre?
    De flesta som följer mig är personer jag känner eller i alla fall har träffat i verkligheten. Sedan använder jag mig av big data i bemärkelsen att jag läser allt alla gör och har det i minnet.
  6. Hur känns det att vara nominerad i Cision PR Influencer Award 2015?
    Roligt! Men också svårt att ta in – mitt inflytande är i själva verket mycket begränsat.
  7. Och slutligen, vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2015?
    Antagligen någon som ägnar för mycket tid åt sitt personliga varumärke. Men jag hoppas på Martin Borgs!

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.