Skillnaden mellan köpta och förtjänade influencersamarbeten

Visst har du koll på skillnaden mellan köpt, ägd och förtjänad media? I takt med att influencer marketing har blivit en alltmer attraktiv kommunikationskanal har strategin fått en naturlig position i marknadsmixen som ett alternativ till de traditionella kanalerna. Mycket har hänt de senaste åren och från att tacksamt ta emot gratisprodukter som ersättning för att göra reklam för varumärken har influencers idag organiserat sig som yrkeskår och insett sitt värde.

Samtidigt har företag börjat inse att influence marketing inte nödvändigtvis handlar om gratis marknadsföring. Precis som med alla andra marknadsföringsstrategier krävs en budget och precis som med all köpt kommunikation vill man att förtjänsten ska bli större än insatsen.

Visst, du behöver inte spendera pengar på dina influencersamarbeten men då måste du vara införstådd i att förtjänade, kostnadsfria samarbeten med influencers kommer att ge annorlunda resultat. Susan Guillory på vår amerikanska sida berättar mer utförligt om hur olika former av influencersamarbeten fungerar och vilka resultat man kan förvänta sig.

Så fungerar influencersamarbeten som baseras på förtjänad kommunikation

Bra varumärken har nöjda kunder som tycker om produkten och går i god för företaget utan att få betalt för det. Om så är fallet med ditt verksamhet är det ett utmärkt tillfälle att börja tillämpa förtjänad kommunikation med dina fans.

De som rekommenderar ditt varumärke online är inte nödvändigtvis offentliga personer med många följare men likväl kan de vara tunga opinionsbildare för deras mindre följarkretsar.

När du förtjänar medialt utrymme hos dina influencers kan det ta sig uttryck på följande sätt:

  • De kan tweeta eller göra en statusuppdatering om din produkt
  • De kan lägga upp en bild på din produkt
  • De kan skriva ett blogginlägg i form av en recension om din produkt

Din roll i detta blir att göra din omvärldsbevakning och se till att uppmuntra dessa influencers genom att visa din uppskattning. Du kan kommentera deras blogginlägg, like:a deras bild eller dela deras uppdatering och därigenom betala tillbaka med förtjänad kommunikation.

Härifrån kan du skilja agnarna från vetet och specifikt kontakta de som genererar konverteringar och ger resultat. Genom att erbjuda exklusiva gratisprodukter eller rabatter på ditt sortiment kan du vinna en ambassadör för ditt varumärke.

Problemet med denna strategi är att du inte kan kräva något av dem du förlitar dig på. Eftersom du inte betalar dem kan du inte heller kräva att de ska posta innehåll A vid tidpunkt B. Detta kan därför ses som ett komplement i marknadsmixen men kanske inget du ska satsa uteslutande på.

Så fungerar influencersamarbeten som baseras på köpt kommunikation

Att betala en influencer för att ingå samarbete med dig kan helt klart vara värt priset. Så länge du tydligt kan kommunicera vad du förväntar dig av samarbetet är det upp till influencern att arbeta hårt och leverera resultat inom tidsramen. Personen har ju betalt för att leverera.

Köpta influencersamarbeten kan se ut på flera olika sätt. Influencern kan bland annat:

  • Bli en talesperson och ett ansikte utåt för varumärket på event
  • Bidra med exklusivt innehåll på din blogg
  • Skapa skräddarsytt innehåll tillsammans med dig där båda parter har egenintresse i att resultatet blir lyckat.

Eftersom influencern känner den publik du vill nå allra bäst har du mycket att vinna på att lyssna på idéer och innehållsförslag för att skapa engagemang.

Vad är då nackdelarna och farhågorna med strategin? Förutsatt att du inte har lagt in en klausul i kontraktet att de inte får göra liknande samarbeten med dina konkurrenter har du ingen kontroll över vilka andra värden din ambassadör kommunicerar och som i förlängningen återspeglas på dig.

Dessutom är det en hårfin gräns mellan att sälja in ett budskap och att berätta om ett samarbete på ett avspänt sätt som influencern själv bottnar i. Var försiktig med att bli alltför detaljspecifik med manus och exakta meningar. Lita istället på att influencern känner sin publik och själv kan avgöra vilken tonalitet som skapar engagemang bland följarna.

Källor:
Cision US
Photo by 
Ben White on Unsplash