Staffan Dopping: “Trenden att journalistik och reklam växer ihop har blivit ännu tydligare i år”

Staffan Dopping är för femte året i rad nominerad till Cision PR Influencer Award. Staffan har en lång karriär bakom sig och allt började på Journalisthögskolan med siktet på radio. Förutom arbetet inom både radio och tv, har Staffan även arbetat vid Försvarsmakten som informationsdirektör och som seniorkonsult vid K-Street Advisors. Idag är Staffan konsult på sitt egna företag Staffan Dopping AB, och medverkar även i podden “Podden på tiden”. Denna tunga bakgrund och karriär gör att Staffan ännu en gång hamnar på nomineringslistan.

Namn: Staffan Dopping
Byrå: Staffan Dopping AB
Blogg: staffandopping.se
Twitter: staffandopping
Instagram: staffandopping
Periscope: staffandopping

  1. Vad motiverade dig att börja arbeta med/inom PR? / Hur kommer det sig att du började intressera dig för PR-branschen?
    Det hände 2005. Jag jobbade då på Studio Ett, ett svårt och stimulerande uppdrag, men den tystnadens kultur som rådde och råder på Sveriges Radio passade inte mig riktigt. Och när jag fick en fråga om att ta hand om Försvarsmaktens kommunikation valde jag att lämna journalistiken med ambitionen att lära mig nya saker. Bland annat ville jag inspireras av modernt ledarskap.
    Så egentligen har jag inte sökt eller intresserat mig för PR-branschen, men den låg ändå närmast till hands om jag inte ville/kunde börja från noll i ett helt annat yrke. Jag känner mig inte som en PR-konsult.
  2. Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
    Jag har det senaste halvåret arbetat intensivt med att skärpa min profil och tydliggöra mitt varumärke, starkaste uttrycket för det är min nya hemsida där jag introducerar sloganen ”kommunikationsexpert med känsla för det talade ordet”. Jag har också satsat betydligt mer på Linkedin, som jag tidigare (i likhet med många andra) har hanterat alldeles för nonchalant.
    Jag separerar hårdare min närvaro på olika sociala medier, jag sampublicerar inte längre Twitter med Facebook, jag har börjat så smått med videoströmmaren Periscope och jobbar mer och mer med ljud. En eller flera nya poddar ligger i startblocken, jag gör redan ”Podden på tiden” med Christer Sturmark sedan ett år. Jag fokuserar alltså mer och mer på det talade ordet.
  3.  Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
    Ja själv går jag nog lite emot rådande trender, jag återvänder till det talade ordet och tillhör inte dem som ständigt har båda öronen mot den brusande online-rälsen. Hela offentligheten präglas idag av en stökig och förvirrande kakofoni av utrop, känslor och påståenden. Det som kan vara den allra främsta förtjänsten med nätet och sociala medier – dialogen – kommer ofta i bakgrunden. Och traditionella medier som ser hur publiken sviker och intäkterna viker hoppar på de tåg som verkar mest ”framtid”. Jag vet att native advertising (jag gillar verkligen inte termen) inte är nytt, men trenden att journalistik och reklam växer ihop har blivit ännu tydligare i år. Mycket i det offentliga Sverige har blivit en postmodernistisk gröt.
  4. Hur gör du för att lära känna dina följare/läsare bättre?
    Jag deltar i många dialoger, inte bara på Twitter. Men jag har inte varit så aktiv på senare tid eftersom jag har lagt mycket tid och kraft till min ompositionering och min nya hemsida. Nu är det där klart, och jag önskar att jag ska kunna framkalla fler reaktioner och diskussioner som baseras på mina vokala uttryck, alltså främst poddandet.
  5. Hur känns det att vara nominerad i Cision PR Influencer Award 2015?
    Det är roligt, jag gillar uppmärksamhet och jag har ju funnits med i er ”Topp 5” de senaste åren. Men samtidigt ser jag det hela som lite besynnerligt – vad är det som mäts och premieras, och hör jag verkligen till det här gänget? Jag känner mig inte ens som en PR-konsult, och jag har hittills mest använt sociala medier för egen tillfredsställelse och som ett sätt att göra min röst hörd när jag inte längre har tillgång till de arenor som stora publika radio- och tv-program erbjuder.
  6. Och slutligen, vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2015?
    Jag har inte en aning. Tio av de nominerade känner jag inte alls, och den här nyheten att man kan ”elda sina anhängare” till att rösta fram en högre position på listan har förstås gjort det ännu svårare. Själv avstår jag från att kampanja på det sättet. Det är inte min stil helt enkelt, det är inte jag.

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.