Visste du detta om bilder och kommunikation?

Vi lever i en tid där nästan alla har en smartphone, delar med sig av sina liv i bilder och dagligen tittar på videos online. Vi delar selfies, usies och haular de senaste inköpen. Troligtvis lär konsumtionen av bilder och videos online bara fortsätta att öka.

Över 90 % av män och kvinnor under 45 år har idag tillgång till en smartphone. Tillgången ökar för varje år, och det gör också den totala medietiden per person och dag, vilket nu är uppe i hela 6 timmar och 18 minuter. Detta rapporteras i Mediebarometern som publicerades i början av sommaren. I undersökningen kan man läsa att de digitala medierna med rörlig bild förpassar vanlig läsning allt mer i bakgrunden. Vi tittar fortfarande mycket på vanlig tv, men webb-tv ökar och läsningen av dagspress fortsätter sjunka. Främst är det morgontidningar som läses i allt mindre utsträckning.

I en annan nyligen publicerad rapport, Medieutveckling 2014, går det att läsa om att hushållen dessutom är mycket villiga att betala för medieinnehåll. Man kan se förändrade konsumtionsmönster där hushållen gör allt större utlägg för medier. Utgifterna för digitala medier är långt mycket större än dem för tryckta medier. Vi köper digitala tidningar, e-böcker, streamar musik från diverse musiktjänster och tittar på webb-tv som aldrig förr!

Att bilder och rörlig media på webben är en uppåtgående trend kan vi också se tydligt i vår egen årliga undersökning med journalister och kommunikatörer. 79 % av kommunikatörerna kommer att satsa mer eller lika mycket på YouTube i år än föregående år och för Instagram är den siffran 49 %. Hela 91 % av kommunikatörerna svarar att de kommer satsa mer eller lika mycket på digitala kanaler jämfört med föregående år. Klassiska kanaler som tryckt dagspress och tryckta magasin har däremot främst oförändrade satsningar. Det är i de digitala kanalerna som företags satsningar sker – där konsumenter i allt större utsträckning befinner sig och lever sina liv. Kommunikatörerna verkar också ha förstått att content marketing i och med detta blir allt viktigare. 72 % av kommunikatörerna säger att de idag arbetar med någon form av content marketing.

Journalisterna är också inne på detta med bilder och rörligt material. 47 % uppger att de skulle uppskatta att få mer bilder och videos från företag och organisationer – men självklart måste materialet hålla hög kvalitet och vara relevant.

Det är intressant att följa denna spännande utveckling bland både konsumenter och företag. Att YouTube-stjärnorna numera rankas som mer populära än klassiska Hollywoodstjärnor lär inte vara det sista vi ser. Fler fenomen kommer dyka upp. Vi väntar på kommande utveckling med spänning!

Ladda gärna ner resultaten från vår årliga undersökning med journalister- och kommunikatörer och ta del av intressanta frågeställningar om vem som producerar morgondagens nyheter.

Bild: Miss E Selfie av Patrick (CC BY-NC 2.0)