Hur kan man räkna hem kommunikation? Cision på Communicare 2013

Communicare 2013 var den 17:e i ordningen och likt tidigare år behandlades ett aktuellt ämne. Temat för 2013 var; Räkna hem – Hur räknar man hem värdet av kommunikation? Går det att mäta kommunikationsvärdet i siffror? Varför ska en organisation twittra och vad är egentligen ett ”Gilla” på Facebook värt?Magnus Thell på Communicare 13

Cision deltog för första gången på Communicare och vår VD Magnus Thell höll ett föredrag för de ca 200 besökarna om Content Marketing (innehållsmarknadsförning). Han berörde bland annat frågan: Vilka krav ställs på framtidens kommunikatörer i det föränderliga medielandskapet? Magnus visade även en rad olika exempel-case på hur företag arbetar med content marketing. Bland annat lyftes Red Bull, Whole Foods och Virgins arbeten fram. Läs gärna Cisions 10 tips för Content marketing 

CM

Under Communicares två dagar hölls 13 olika föredrag, alla med kommunikation som huvudinriktning. Bland annat höll Jerry Silwer (Doktor Spinn) en intressant presentation om Kommunikation som konverterar, där han bland annat lyfte fram vikten av att ta hand om sina ambassadörer och visa dem uppskattning. Han förespråkade att man bland annat ska #kärleksbomba sina kunder. Det ska vi på Cision självklart anamma!

Ytterligare ett seminarium som stod ut var Sigge Birkenfalk, doktorand inom kommunikationsteori, som talade om – Varför hör inte folk vad du säger? Han satte ”vårt vanliga målgruppstänk” på pottan och ställde den ”enkla” frågan ”Varför kommunicerar ni som ni gör på ert bolag?”. Med otroligt skicklig retorik och presentationsteknik fick han publiken att tänka både en och två gånger om vi verkligen kommunicerar med våra kunder på det sätt som vi borde. Tänkvärt och inspirerande. Här kan du titta på en liknande presentation som Sigge höll vid ett annat tillfälle och notera gärna den lysande historien om Fröken A.

Communicare 2013 var ett mycket välorganiserat event och studenterna från Mittuniversitetet har minst sagt gjort ett jättejobb både innan och under dessa två dagar. Jag och Magnus gick båda därifrån fyllda av energi och otroligt inspirerade av alla seminarier.

Det två saker jag ändå främst tar med mig från dessa dagar är nog studenternas brinnande entusiasm för att nätverka och skapa nya kontakter inför framtiden. Men även såklart Communicares höjdpunkt- Ari Riabackes (Beslutsdoktorn) presentation om beslutsfattande. Han kallar oss alla informationsknarkare och med en otrolig glimt i ögat får han en att vända upp och ner på sitt eget beteende och dessutom gapskratta! Vilken fantastisk retoriker! Får ni chansen att lyssna på honom – ta den.

Ari Riabacke på Communicare 13

Ari Riabacke på Communicare 13

Våga göra annorlunda

Våga göra annorlunda

Comcare

Communicare är en unik konferens där yrkesverksamma, forskare samt studenter samlas för att diskutera de stora frågorna inom kommunikationsbranschen. Föreläsningar blandas med workshops samt mingel och varje årlig konferens kännetecknas av ett på förhand valt tema som är aktuellt i tiden.