Årets digitala marknadsförare 2013

För andra året i rad delade Adobe och Dagens Media idag ut priset “Årets digitala marknadsförare”. Cision var på plats och det var en trevlig dag med flera spännande talare, innan vinnaren av årets pris avslöjades. I år var det Ulrika Klinkert som fick ta emot priset och hon hyllades för den förändring som hon genomfört vad gäller Kjell & Companys kommunikation.

Under dagen pratades det mycket om övergången från traditionell till digital marknadsföring, de utmaningar detta för med sig, men också möjligheterna. Det gäller att ha klara mål för vad som ska åstadkommas,tydliga roller, processer på plats och klara beslutsforum. Viktigt är också att hela tiden mäta de satsningar som görs, men att för den skull inte vara rädd för att prova nya saker. Det är viktigt att testa vad som faktiskt fungerar!

Jeanette Svensson på Sandvik Mining var en av dagens talare, och av henne fick vi i publiken goda tips om arbete med content marketing. Hon talade bland annat om vikten av att producera mycket och ofta (och de resurser detta kräver), att lyssna och vara lyhörd samt arbete med målgruppsanpassning. Materialet ska gärna vara underhållande, inspirerande och utbildande, lätt tillgängligt och enkelt att dela vidare. Bra tips tycker jag!