Cision på plats på Communicares första dag

Communicare är en konferens som arrangeras av Mittuniversitetet i samarbete med DIK och Sveriges Kommunikatörer där professionella kommunikatörer, studenter samlas för att diskutera de stora frågorna inom kommunikationsbranschen. Föreläsningar blandas med workshops samt mingel och varje årlig konferens kännetecknas av ett på förhand valt tema som är aktuellt i tiden. I år var temat ”Lönsam kommunikation – Vad är värdet?”.
vad-ar-vardet-communicare
Stefan Hyttfors
inledde dagen med att prata kring hur vardagen i kommunikationsbranschen påverkas av beteendeförändringar och digitaliseringar. Stefan pekade på hur den snabbt förändrade relationen mellan konsument och producent, och visade på olika exempel på detta med teknologin. Han nämnde bland annat Zappos som exempel. Det en webbshop där man valt att se bortom traditionell ”kompetens” och istället anställer de som verkligen vill vara med. Han berättade vidare att Zappos inte mäter antalet samtal deras kundservice tar emot, utan istället mäter längden på samtalen. De anser att ju längre samtal deras support har – desto bättre. Detta då samtalen bygger relation med kunderna.

Brit Stakston från JMW talade om digital opinionsbildning och om att våga arbeta med kommunikation som berör, samt vikten av video och bilder. Hon tog upp flera exempel såsom Ung Cancer och Sitt med Dawit-kampanjen från Almedalen förra året. Som en fortsättning på den kampanjen lanserades i dagarna kampanjen #fågelsång med en musikvideo där 40 svenska artister tar plats i samma cell som besökarna under förra årets Almedalsvecka.

Brit tryckte även på vikten av att förstå hur man arbetar i digitala plattformar och nämnde här bland annat Rättviseförmedlingen och Missing People, båda samarbetspartners till Cision (inte utan att man blir lite stolt), som exempel på två gräsrotsrörelser som skapat medieutrymme tack vare kunskap inom tekniken.

Ett annat exempel som togs upp var #björklundsskola, ett twitter-upprop, där Olivia, en ung student bett sina följare skriva vad de tycker om regeringens skolpolitik och därigenom fått uppmärksamhet av såväl politiker som riksmedia då detta ledde till flera tusen tweets med kritik av skolpolitiken. Miljöpartiet agerade och bjöd in de som twittrat under #björklundsskola att träffa språkröret Gustav Fridolin för att diskutera skolfrågan. Därigenom bidrog Miljöpartiet till att lyfta upp och synliggöra engagemanget som gräsrotskampanjen skapat. Föredömligt tyckte Brit!

Anna Saxberg från Rewir lärde oss mer om strategiarbete. Hon fastställde att strategier, som det ofta läggs stora resurser på att ta fram, faktiskt sedan måste implementeras i organisationen. 90% av arbetet kring en strategi återstår nämligen efter att strategin är satt. För om en strategi aldrig implementeras är den ju faktiskt inte värd någonting!

Lotta Lundgren avslutade första dagens seminarier genom att ge en kul föreläsning som omkullvälte många av reklambranschens mest etablerade ”sanningar”. Ett exempel var ”lär känna din målgrupp”. Inte alls säger Lotta. Strunta i vad målgruppen vill ha eller vilka de är och utgå istället från dig själv och vad du vill ge.

Sammanfattningsvis måste vi säga att första dagen av Communicare 2014 var oerhört inspirerande och vi ser redan fram emot 2015 års arrangemang i Sundsvall!*

Missa inte att läsa vidare om Communicare och föreläsningen med Jenny Bjuhr Berggren, Cisions försäljningschef. Här hittar du blogginlägget och en intervju som spelades in med Jenny under dagen.

Vill du se bilder från Communicare? På Communicares Facebooksida finns ett flertal bilder från de olika föreläsningarna.