Du har väl inte missat våra fokuspoddar där vi, i ett komprimerat podd-format med 15-minutersavsnitt, tar upp handfasta tips på hur du kan bli ännu skarpare i din kommunikation? Plöj igenom alla fyra avsnitt på en timme eller disponera ut dem på väl valda tillfällen som i kollektivtrafiken, när du förbereder påskmaten eller när du behöver få lite andrum från släktsammankomsten.

Här kan du läsa mer om respektive avsnitt och även lyssna på direkt. Naturligtvis hittar du även avsnittet i din poddspelare – sök på Passion för kommunikation. 

Så lyckas du med din omvärldsbevakning



Förr i tiden var det svårt att få tag på information och tillgång till information innebar därför makt. I dag ser samhället annorlunda ut och tillgången till information genom internet är i princip obegränsad. Nyckeln till att förstå sin omvärld har istället kommit att handla om att få tag på rätt information bland vid rätt tidpunkt och navigera i informationsöverflödet. Det är därför en bra omvärldsbevakning behövs. Genom den kan man förstå kontexten, analysera informationen och förändra dialogen som förs till sin egen agenda.

Ur innehållet

  • Varför ska du ägna dig åt omvärldsbevakning?
  • Så ska du bära dig åt för att lyckas
  • Vanliga misstag som företag begår

 

Så skriver du ett bra pressmeddelande



I detta fokusavsnitt av Passion för kommunikation guidar Alexander Mason och Åsa Melin Mandre guidar dig igenom processen där ett pressmeddelande blir till. Vilka steg måste man komma ihåg, vad ska man tänka extra mycket på och finns det något man absolut bör undvika? Allt detta och mycket mer i Passion för kommunikations utbildningsavsnitt i hur du skriver ett bra pressmeddelande.

Ur innehållet:

  • När ska man skicka ut ett pressmeddelande?
  • Vad ska man alltid se till finnas där?
  • Vilka vanliga misstag bör man undvika?

 

Så hanterar du dina journalistrelationer



När du är klar med det perfekta pressmeddelandet – hur gör du då för att få medierna att skriva om det? Följ med i Passion för kommunikations checklista på åtgärder du bör bocka av för att få till din förtjänta kommunikation.

Ur innehållet:

  • Så hittar du de medier som skulle vilja skriva om just din nyhet
  • Så vinklar du din nyhet på olika sätt
  • Taktiska knep för att få bra förhandlingsläge gentemot journalister
  • Vanliga misstag kommunikatörer gör när de pitchar journalister

 

Digital strategi – hemsidan som nav


 


För ett par år sedan pratades det mycket om att hemsidan var död och det var viktigt för företag att befinna sig där målgruppen var. Man pratade om att man skulle vara i appar på mobilen, på Facebook och Twitter men inte publicera material på sin hemsida. Historien har visat att detta är helt fel väg att gå. Istället bör man styra den del av trafik och aktivitet som man vill använda för att konvertera mot att landa på en central hemsida.

I 2017 års kommunikatörsundersökning svarar ungefär 90 % att de använder hemsidan som nav i sin digitala kommunikation. Trots att 9 av 10 säger att hemsidan är navet i kommunikationen upplever Alex att 50 % publicerar väldigt mycket av sina pressmeddelanden på andra sajter. Detta är anledningen till att en snabbkurs i varför detta är så viktigt behövs – och här är de främsta anledningarna:

  • Du behöver en plats där du kan publicera ditt innehåll i sin helhet
  • Google premierar de som regelbundet uppdaterar sidan med innehåll
  • Bra för din trovärdighet
  • Du får SEO-anpassa innehållet på hemsidan
  • På hemsidan har du kontroll över konverteringar

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com