Cisions workshop om digital kommunikation

På onsdagsmorgonen samlades ett fåtal utvalda personer på ledande kommunikationsposter från olika branscher för att delta i Cisions workshop om digital kommunikation. Gästföreläsare var Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen, som levererade en exklusiv presentation med insikter från rapporten Svenskarna och internet 2017.  

Tanken med Cisions workshop är att beslutsfattare ifrån olika branscher ska kunna mötas i ett samtal och utbyta erfarenheter med varandra. Oberoende av vilket område man är aktiv inom och vilka man kommunicerar med kan man vara säker på att den digitala kommunikationen berör samtliga på ett eller annat sätt. Måns Jonasson och rapporten om svenskarnas internetbeteende angår med andra ord samtliga när strategierna för framtidens kommunikation ska formas.

Här är några punkter som berördes under presentationen:

94 % av svenskarna över 12 år är internetanvändare. Upp till 25 – 30-års ålder är motsvarande siffra 100 % och så länge man är arbetsför vid 65 års ålder är det 99 % som använder internet. Måns menar att Sverige idag är ett helt digitaliserat land för dem som vill vara där. Det finns de som står utanför men dessa har gjort det av egen fri vilja. De äldre tycker att det är för komplicerat och vill inte vara där helt enkelt.

Både Youtube och Facebook går från att vara en social kanal i bemärkelsen att många delar inlägg med varandra och interagerar till en masskanal där några få talar till väldigt många.

En majoritet av Facebook-användarna skriver aldrig egna inlägg

Här kan du läsa mer om vad rapporten handlar om och även lyssna på vårt podcastavsnitt av Passion för kommunikation där vi har intervjuat Måns Jonasson och Pamela Davidsson från IIS som lyfter fram det viktigaste för kommunikatörer.

Workshop

Presentationen följdes upp av en diskussion deltagarna emellan som modererades av Cisions komersiella chef, Alexander Mason. De fick själva svara på hur mycket av deras digitala kommunikation som är gjord för mobila enheter:

Följande synpunkter kom fram:

Det blir en ickefråga, mobilen är en självklarhet på alla våra touchpoints. Det viktigaste är att fånga den du vill fånga där den är.

I början var mobilanpassade enheter något för pionjärer, sådana som vågade chansa. Utifrån att man har blivit bättre på analys sker detta mer agilt och automatiskt. Siffrorna visar att man tjänar på att vara mobilanpassad.

Det som inte är mobile first idag beror på att man inte ännu har hunnit. Det man gör proaktivt gör man mobile first.

 

Deltagarna fick även svara på hur de har valt att fördela sin marknadsbudget på olika utrymmen. Eftersom de svarande kom ifrån olika branscher blev även svaren delade:

Här är exempel på kommentarer som framfördes.

Vi lägger nästa år för första gången en större budget på PR än köpt media. Vi tycker att det ger mer tillbaka.

Vi gör ett årligt utspel i egna kanaler där vi rör upp känslor och engagerar.

Våra största utmaningar är bruset som alltid ökar. Relevans är nyckeln för att hålla kvar och bygga lojaliteten. Blir ännu viktigare när man ska betala för varje klick och visning.

Native advertising fungerar bra och är väldigt effektivt när det handlar om mer komplicerade frågor och budskap. Det är väldigt dyrt, men det är väldigt effektivt.

 

Vill du också gräva djupare i digital kommunikation och svenskarnas beteende på internet?

Här kan du ladda ned rapporten Svenskarna och internet kostnadsfritt.