Content marketing, big data och social media amplification – vad betyder de orden och vad innebär dem för mig som kommunikatör?

Content marketing, big data och social media amplification – vad betyder de orden och vad innebär de för mig som kommunikatör?

Alexander Mason pratar om hur du kan använda content marketing i arbetet med din onlinesynlighet

Alexander Mason pratar om hur du kan använda content marketing i arbetet med din onlinesynlighet

Inom digital marknadsföring håller det på att ske en skiftning i viktningen mellan områdena paid, owned och earned media i och med att det egna och förtjänade utrymmet går ihop mer och mer. För att nå din målgrupp behöver du synas där de letar information: sökmotorerna. Under morgonens seminarium pratade Alexander Mason om vad vi ser blir allt viktigare för att synas i det digitala medielandskapet, hur vi ser på det nya marknadsföringsbegreppet content marketing och hur content marketing hjälper dig i jakten på en hög placering i sökmotorernas resultat.

”Google är din hemsida”

Det är ingen hemlighet att sökmotoroptimering är en högaktuell marknadsföringskanal för ett företag vars målgrupp befinner sig online. En av Googles tidigaste formler visade hur de räknade ut en hemsidas page rank, som var baserad på vikten av att andra sajter pekade på din egen. Ju fler besökare de sajterna hade desto högre page rank fick din och så vidare. Nu har Google istället börjat fokusera på besökarens behov och beteende i syfte att lyfta fram de mest relevanta sökträffarna på varje sökord. För att din hemsida ska placeras högt under ett sökord ställs alltså kravet på dig att du levererar relevant information.

Varför content marketing och varför just nu?

Vikten av att en bra sökmotorplacering har gjort att allt fler företag organiserar sig som mediehus för att strukturera upp sitt arbete med att producera attraktivt innehåll. Som vi tidigare har nämnt här på bloggen är Sony Playstation ett företag som på fyra år gått från en person på 25 % som skötte bloggen till idag när det är 55 personer med ett kalendarium över 12 månader. De arbetar alltså aktivt med att driva besökstrafik med hjälp av innehåll som de vet att deras målgrupp söker efter.

Vad är då content marketing? Alexander utryckte det så här: ”Alla företag har innehåll som är intressant och det gäller att se över sin organisation och hitta vad det innehållet är. Det här seminariet är till exempel ett content marketing-event eftersom vi har information som ni har tackat ja till att ta del av. För mig är content marketing att tillhandahålla information som människor vill ha, som i sin tur driver försäljning.”

Innehållet kan alltså vara ett event, någon form av media, en produktlansering eller någon annan form av nyhet. Tidigare var det vanliga att man som företag gav bort sina nyheter till nyhetssajter men nu håller varumärkena sina egna presentationer och webcasts (som när Apple lanserade iPhone 5S i veckan) och ser till att guida sin målgrupp och därigenom sin trafik direkt till den egna hemsidan – där du äger ditt eget innehåll och där det i sin tur är störst möjlighet för konvertering.

Content marketing som placerat innehåll på nyhetssajter

Läsarförflyttningen från tryckt press till onlinesajter har länge varit ett faktum och de stora nyhetssajterna har också insett att de behöver ta hand om sin trafik för att besökarna ska vilja komma tillbaka. Flera nyhetsmedier har till och med börjat lägga in moduler med föreslagna länkar till innehåll som är relevant för läsaren. Cision har precis inlett ett samarbete med de amerikanska nätverken Taboola och Outbrain som arbetar med just placeringar av redaktionellt innehåll på amerikanska nyhetssajter. Här får man bara lägga ut redaktionellt innehåll som tillför värde till läsaren och båda företagen har interna redaktioner som arbetar med rubrik- och bildsättning och granskar varje inlägg som placeras ut. (Här kan du läsa mer om vår nya funktion för content marketing där du kan sprida din nyhet via våra partnernätverk.)

Stora mängder data och förstärkta meddelanden ger nya möjligheter för kommunikatören

Att det finns statistik om precis allt vi gör online – så kallat big data – är ytterligare något att fundera över för oss som kommunikatörer eftersom det innebär målgruppsanpassade budskap på en helt ny nivå. Tekniskt sett skulle det vara möjligt att göra ett personligt meddelande till en viss typ av besökare baserat på deras geografiska område och tidigare onlinebeteende. I framtiden kommer det vara möjligt att spetsa sitt budskap, men vi ska också komma ihåg att det alltid kommer att vara läsaren som bestämmer vilken typ av placerade budskap den väljer att tycka känns okej.

En annan del i jakten på trafik och i sin tur bra sökplaceringar finns så kallad social media amplification, möjligheten att förstärka sina meddelanden i sociala medier. Vi på Cision har till exempel börjat arbeta med Gaggle, som är ett nätverk för sociala delningar där dina prenumeranter får en sammanställning på alla dina delade meddelanden och ges valet att förstärka dina meddelanden via sina egna sociala kanaler i en sammanfattning via mail.

Så sammanfattningsvis: genom att ta hjälp av content marketing, insikter från big data och förstärka dina meddelanden genom social media amplification kan du driva trafik till din sajt, vilket gör att den på sikt kommer att få bättre rankning i sökmotorernas resultat. Alexanders presentation från seminariet hittar du här. 

Vill du veta mer om vår tjänst för content marketing? Läs mer här.

Cision har också släppt en eBook om content marketing som du hittar här.