De 10 mest nedladdade PFK-poddarna

Ligger du och funderar på vad du ska lyssna på när du ligger i hängmattan eller solstolen? Vill du ha lite variation mellan Tomas Ledin sand mellan tårna och klassiska Sommar i P1-vinjetten? Misströsta icke! 

Vi ger dig de 10 mest nedladdade avsnitten av Passion för kommunikation genom alla tider. Luta dig bakåt och njut med vetskapen av att du, utöver solbränna och avkoppling, även får kunskap och blir lite klokare på kuppen när du lär dig något nytt om kommunikation.

De 10 populäraste PFK-avsnitten – i fallande ordning – är:


1. Framtidens PR med Jerry Silfwer

I avsnitt 31 av Passion för Kommunikation får Alexander Mason och Åsa Melin Mandre celebert besök av Jerry Silfwer, även känd som Doktor Spinn och vinnare av Cision PR Influencer Award på Spinngalan 2016. Jerry delger sina tankar kring priset och det faktum att han har utmärkts till den PR-konsult med störst digitalt inflytande. Trion diskuterar nyhetsbrevets existensberättigande och dess position i dagens digitala landskap. Vi får reda på Jerrys bakgrund och hur det är att vandra runt med epitetet doktor spinn. Missa inte heller diskussionen om evergreen content och vikten av att producera innehåll i dagens digitala medielandskap som är lika relevant om två år som när det publiceras.

 


2. Att synas på Facebook med Jennie Hahn von Dorsche

I det sjätte avsnittet av Passion för kommunikation gästas studion av Jennie Hahn von Dorsche från The amazing society. Ämnet för dagen är Facebook och diskussionen kretsar kring räckvidd, vilket innehåll som engagerar och hur man skapar en strategi för sitt arbete på det sociala nätverket. Under avsnittet delar Jennie med sig av många användbara tips för dig som vill utveckla din företagssida på Facebook.


3. Bli en viral stjärna i sociala medier med Frida Boisen

I avsnitt 15 får poddstudion besök av Frida Boisen, krönikör på Expressen och digital chef på Bonnier Tidskrifter. Frida utgår från sin nyutgivna bok “Digital succé – Så lyckas du med sociala medier” och ger konkreta tips hur du får saker att flyga. Vad får hjärtat att banka extra hårt online? Utgå från ditt eget hjärta och berör genom känslor, tipsar Frida. Då får du mottagaren att stanna upp. Mer om detta och de virala känslorna talas det om i detta avsnittet av Passion för kommunikation!

 


4. Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning?

Poddstudion får besök av Markus Nilsson, biljett- och evenemangsansvarig för Hammarby Fotboll. Tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre, talas det i om att driva försäljning och hur Hammarby lyckats med bedriften att slå ett 56 års gammalt publikrekord för Allsvenskan. Hur lyckas egentligen Hammarby att tillsammans med sina supporterorganisationer fylla läktarna inför varje match? Det diskuteras även kring smart digital kommunikation, relationen med supportrarna och hur de samarbetar samt hur viktigt det är att vara en bra lyssnare.


5. Digital synlighet med Fredrik Wass

I detta avsnitt träffar vi Fredrik Wass, 2014 års vinnare av priset Cision PR Influencer Award. Ämnet är digital synlighet och inflytande, utifrån Fredriks erfarenheter. Några av ämnena som berörs är bloggande, trafikkällor och trafikkvalité och vilket språk som bör användas.


6. Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning

I avsnitt 20 av Passion för kommunikation får Alexander Mason och Åsa Melin Mandre besök av Jenny Bjuhr Berggren, kommunikationsdirektör för Bonnierförlagen, som befinner sig mitt i en stor förändringsprocess. Hur organiserar man om en hel kommunikationsavdelning för att möta det nya medielandskapet? Jenny berättar hur Bonnierförlagen går tillväga för att riva gamla silos och göra plats för en ny integrerad kommunikationsavdelning rustad för de utmaningar den digitala utvecklingen innebär.


7. Hur du hanterar kritikstormar på Facebook

Passion för kommunikation får i avsnitt 21 besök av Emma Blom, VD på sociala medierbyrån Social Industries. Temat för avsnittet är hantering av kritikstormar och negativ respons på Facebook. Vad är en kris i sociala medier och vilka kriser är det som blir virala? Hur illa är det egentligen att trollen vaknar? Åsa Melin Mandre, Alexander Mason och Emma Blom diskuterar vilka typer av kriser det finns och vilka nya nätverk och funktioner som håller på att växa fram. Trion pratar också om hur viktigt det är att bli mer personlig i sina meddelanden med hjälp av olika chattfunktioner.


8. Vem producerar morgondagens nyheter?

I avsnittet gör vi en djupdykning i 2014 års journalist- och kommunikatörsundersökning tillsammans med journalisten Rolf van den Brink från Dagens Opinion. Det pratas bland annat om satsningar på egna kanaler och hur den framtida journalistiken ser ut.


9. Att lyckas med redaktionellt innehåll

Vi gästas av Staffan Ekengren, Head of Scania Newsdesk som ger tips och inspiration kring hur du kan arbeta för att lyckas med ditt redaktionella innehåll. Det pratas om allt från arbetsmetoder och post-it lappar till att hålla koll på trender och ändringar i algoritmer för att hela tiden vara uppdaterad


10. Lär dig använda video i sociala medier

Det tionde avsnittet av Passion för kommunikation handlar om video och rörlig bild i sociala medier. Nils Ringmar från Djurdansen gästar studion och pratar om vilka olika kanaler som passar för vilken typ av videokommunikation och vad du bör tänka på både inför produktion av film och när du publicerar dem.