Djurdansen om film i sociala medier och The Goosebump Factor

Idag öppnas dörrarna till Berghs studenters slututställning med temat ’The Goosebump Factor’ på Sveavägen 34 i Stockholm. Vi hade i samarbete med Berghs bjudit in till frukostseminarium med Nils Ringmar från Djurdansen för att höra honom berätta hur man ska tänka kring film och TV i sociala medier.    

Deltagarna i morgonens VIP-förhandsvisning av Berghs studenters slututställning med temat ”The Goosebump Factor” fick innan rundvandingen lyssna på ett inspirationsseminarium av Nils Ringmar från Djurdansen. I den vackert dekorerade salen genomsyrad av gåshudsfaktor hängde stora klasar av vita ballonger och kring de runda borden satt deltagarna och antecknade (eller twittrade de?) flitigt medan Nils tipsade om hur du arbetar med film och TV i sociala medier.

Nils framhävde att du måste ha en plan med din film, en strategi, så att du vet varför du gör film och inte gör en helt i onödan. Gör du en film i underhållningssyfte? Då tycker Nils att du ska tänka relevans, storytelling och storybuilding. Film och videos för sociala medier behöver inte vara dyrt. Dyra produktioner betalar sig oftast inte enligt Nils.

Nils presenterade fördelarna med varje social kanal och hur du arbetar bäst med film under de förutsättningar som kanalen erbjuder. När det gäller Youtube behöver du till exempel fånga publikens uppmärksamhet tidigt medan starka bilder och ljudlöst fungerar bra på Facebook.

Nyfiken på att veta mer? Här har vi samlat några av Nils Ringmars tips.

Du kan också lyssna på det senaste avsnittet av vår podd, Passion för kommunikation där Nils Ringmar gästar studion.