Guldägget 2015

Nästa vecka, den 29 april, är det dags för Sveriges största och äldsta kommunikationstävling Guldägget. Galan, som funnits sedan 1961, har 14 tävlingskategorier som alla belyser olika delar av kommunikationsfältet. Vi vill lägga lite extra fokus på de nomineringar som använder sig av förtjänade kanaler, nämligen bidragen i PR-kategorin.

Vi på Cision tycker att kommunikation är bland det roligaste och mest intressanta som finns och vill främja diskussioner om hur vi kan bli ännu bättre på att kommunicera och engagera i Sverige. Att jobba med relevant och entusiasmerande innehåll i förtjänade kanaler blir allt viktigare om vi som kommunikatörer ska lyckas nå ut genom bruset. Då är det alltid bra att låta sig inspireras av några framgångsrika, snygga, roliga och smarta kampanjer.

Nedan följer de nio bidragen i Guldäggets kategori för PR. Notera att beskrivningen av respektive case inte är den officiella motiveringen till nomineringen utan en sammanfattning vi på Cision gjort.

 

A hair-raising message

Ett tankeväckande budskap i snygg paketering. På uppdrag av Barncancerfonden visar byrån Garbergs hur det går att låta sig inspireras av andra framgångsrika kampanjer för att skapa effektfull och relevant kommunikation.


An auction based on emotions

Unik och rolig lösning på ett problem som inte bara aktörer i konst- och designbranschen tampas med. Dessutom inför Ellermore ihop med Orrefors Kosta Boda en ny valuta. Kan den ses som ett hot mot Bitcoin?


BE a MAN

En lektion i opinionsbildning 2.0 och hur det går att starta socialt engagemang med kreativa idéer och viktiga budskap. Volontaire skapar spinn och fackförbundet Kommunal lyfter en hjärtefråga.


Erika Linder for Crocker Jeans by JC Jeans Company

JC bygger inte bara varumärke med denna innovativa och spännande kampanj utan gör ett inlägg i identitetsdebatten. Ett bevis på att det går att marknadsföra sig och väcka engagemang samtidigt. Gjordes delvis inhouse och delvis med stöd av Etoall.


Experiment Ensam

Går det att kombinera socialt ansvar och rekreationsspelande? Det menar spelbolaget PAF som med hjälp av Doe Blomber Gottberg lyckades lyfta fokus på skillnader mellan att göra saker ihop med flera eller ensam.


Living with Lag

Ibland är tydlighet det mest effektiva – och det roligaste. Umeå energi och ume.net vill visa hu seg internetuppkoppling faktiskt kan påverka oss och ANR BBDO levererar en humoristisk slutprodukt.


Made by Sweden feat. Zlatan

2014 års mest omtalade kampanj behöver kanske ingen närmare presentation. Men det var mer än bara Zlatan, det var även en genomtänkt lanseringsplan, utförd av Forsman & Bodenfors, som lyckades få spinn på Volvos hjul.


Never Forget To Vote

En gripande skildring av hur strategiskt opinionsarbete inte bara kan uppmärksamma obehagliga skiftningar i det politiska klimatet utan också fick SSU att öka sitt medlemsantal. Edelman Deportivo gör ungdomsförbundets kampanj till en internationell angelägenhet.


Dålig stämning i kyldisken

David mot Goliat. En kampanj med snudd på bibliska proportioner. Forsman & Bodenfors har regisserat berättelsen om hur lilla havredrycksproducenten Oatly tog upp kampen mot mejerijättar och lobbyister.

 

Se alla nomineringar och deras case-filmer på Guldäggets hemsida.

Vi ses väl på Guldäggsgalan?