Har PR-konsulter fått större inflytande över mediernas innehåll?

”En bra nyhet är alltid en bra nyhet. Det är absolut inte så att kommunikatörerna tar över. Journalisterna gör fortfarande urvalet”. Det sa Journalistförbundets vice ordförande Ulrica Widsell vid Cisions frukostseminarium på torsdagsmorgonen. Tillsammans med SEB:s presschef Anna Helsén, journalisten Emanuel Karlstén och PR-konsulten Paul Ronge diskuterade hon Cisions årliga attitydundersökning bland Sveriges kommunikatörer och journalister.

Enligt Cisions undersökning lägger 68 procent av journalisterna mindre tid på varje artikel idag jämfört med för fem år sedan, medan 40 procent av kommunikatörerna anger att de idag kan lägga mer tid på journalistrelationer. Samtidigt säger 49 procent av journalisterna anger också att kontakten med kommunikatörer har blivit vanligare. Resultatet fick Cisions sälj- och marknadschef Alexander Mason att fråga om det är så att PR-konsulter och kommunikatörer fått större inflytande över mediernas innehåll. SEB:s Anna Helsén var dock inte bekymrad.

– Det spelar inte jättestor roll var informationen kommer ifrån, så länge man sätter mottagaren i fokus. Är det en story som håller och som berör många människor? sa Helsén.
Årets fördjupning i Cisions undersökning låg på den nya journalistrollen, en diskussion med nära koppling till medborgarjournalistikens och de sociala mediernas ökade betydelse. Undersökningen visar att 63 procent av de tillfrågade journalisterna tycker att den nya rollen påverkar journalistiken positivt. 87 procent av journalisterna anser att det är bra att läsarna bidrar allt mer med nyhets- och bildtips, 86 procent uppskattar diskussioner med läsarna. Journalisterna tycker även att det är bra att de är öppna med sina arbetsmetoder, att man tar hjälp av läsarna även i researcharbetet samt att nyhetsrapporteringen sker i realtid. Det enda man ser som en negativ förändring är att journalistens egen person lyfts fram allt mer.

– Journalister kommer alltid att eftertraktas. Det finns otroligt mycket information runt omkring oss. Problemet är att sålla. Det är därför vi förlitar oss mer på olika nyhetskuratorer i sociala medier som kan göra det jobbet hos oss. Där tror jag att journalister har en allt viktigare roll att fylla, sa Emanuel Karlstén.

Det är tredje året i rad som Cision mäter attityder bland journalister, kommunikatörer och PR-konsulter. Totalt svarade 1043 personer på undersökningen som gjordes mellan den 26 januari och 10 februari 2012.

Vi spealde in hela debatten och kommer publicera den här på bloggen-Håll utkik!

Här kan ni läsa vad medierna skriver om detta:
Resumé 
Dagens media (debattinlägg)
Journalisten