IR och sociala medier – risker och möjligheter

I onsdags var det fullt hus på Cision när Jonas Burvall och Adrian Westman från Nordnet, Lars Torstensson från Tele2, Anders Ackebo, tidigare Stockholmsbörsen, nu på Setterwalls samt Lennart  Ekdal från TV4 (moderator) intog panelen på höstens IR Excellence.

IR Excellence

 

Baserat på det ökade intresset för sociala medier världen över var det dags för IR Excellence att ta upp detta  ämne i en Investor Relations-kontext. Över 500 miljoner människor använder Facebook och Twitter är snart uppe i 200 miljoner användare. Youtube är världens näst största sökmotor och 80% av företagen i USA uppger att de använder Linkedin som det viktigaste verktyget när de ska anställa nya medarbetare.

Frågor som diskuterades på onsdagens IR Excellence var bland annat:

  • Vad händer när vi går från tysta perioder till ständig dialog.
  • Hur påverkas kommunikationen till de finansiella målgrupperna?
  • Hur styr vi medarbetarna? Kan vi, får vi, styra dem? Hur påverkas varumärket? 

Innan seminariet serverades lunch och deltagarna fick möjlighet att umgås med varandra och knyta nya kontakter.

 IR-Excellence

Det blev en spännande debatt och vi ser fram emot en fortsättning på ämnet då fler än jag kände att det var långt ifrån uttömt efter förra veckans IR Excellence.

För alla som inte hade möjlighet att delta, läs referatet här.

 

logos_irexc_new

Bakom IR Excellence står Cision, Setterwalls, Grayling & Citigate Norden AB och SIRA (Swedish Investor Relations Association). Tanken är att deltagarna i IR Excellence via möten några gånger per år skall få möjlighet att få kunskap, utbyta erfarenheter och knyta kontakter med personer som arbetar med IR- och kommunikationsfrågor. IR Excellence kommer att i första hand ha möten i Stockholm och Malmö.