Bort med fluffet och ner med strategin i backen!

På Communicares första dag fanns Cision på plats och en av talarna under dagen var vår försäljningschef Jenny Bjuhr Berggren. Hon föreläste på temat ”Kommunikation = Affärsnytta. Bort med fluffet och ner med strategin i backen.” En praktisk kavla-upp-ärmarna-genomgång av vad man med ganska små medel kan göra för att maximera effekten av sin kommunikation. Deltagarna fick en konkret genomgång av vilka trender som mest påverkar våra kunder – kommunikatörerna – i deras arbete idag.

För att kort sammanfatta de trender vi ser så är det:

  • Fler och fler direkta kanaler där man kan kommunicera med sina kunder, väljare och medlemmar direkt.
  • Att arbeta mer som en redaktion än som en informationsavdelning.
  • Ökade krav på engagerande och autentiskt innehåll, så som story telling, content marketing, curation och amplification.

Jenny lotsade åhörarna genom alla buzz words och berättade om några företag och organisationer som är duktiga på detta idag, däribland, Play Station, Scania, Coca-Cola, Volkswagen och Unionen.

Avslutningsvis gav Jenny några korta tips om hur man rent praktiskt kan gå tillväga. För mer information om detta, läs gärna vårt produktblad om content marketing!

Intervju med Jenny som spelades in på Communicare den 20 maj:

Vill du läsa om de andra talarna på Communicare?
Här kan du läsa vår sammanfattning från dagen och alla spaningar.