Jerry Silfwer satte spinn på Cisions frukostseminarium

Hur ska man bära sig åt för att få spinn i digitala kanaler? Jerry Silfwer, vinnare av CPRIA och även känd som Doctor Spin, gästade Cisions frukostseminarium i Stockholm och delade bland annat med sig av tre konkreta tips på hur man kan gå tillväga som företag för att få digital snurr.

Här kan du ladda ner Jerrys presentation från frukostseminariet.

Vårens intåg verkade ha tagit en paus denna blaskiga marsmorgon men inne i City Conference Centre värmde sig förväntansfulla besökare med kaffe och smörgåsar i väntan på seminariet med Alex Mason från Cision och dagens talare, Jerry Silfwer.

Efter en kortare introduktion av Alex äntrade Jerry scenen för att prata om kommunikation inbound, det vill säga med människor du har någon form av relation till, kontra outbound där du kommunicerar med människor som inte känner till dig och ännu inte har interagerat med dig. Jerry förklarar att många gör misstaget att snedfördela resurserna och endast satsa på att nå ut outbound istället för att plocka den lågt hängande frukt som finns tillgänglig inbound.

Om man inte är duktig inbound spelar det ingen roll vad man gör i outbound.

Jerry bjöd på en äkta #throwbackthursday och vred tillbaka klockan 20 år för att prata om nyhetsvärde. Då var det det redaktionella utrymmet begränsat och kommunikatörer slet sitt hår för att få till bra nyhetsvärde. Idag är det redaktionella utrymmet i princip obegränsat men däremot är den mentala bandbredden begränsad, vi orkar helt enkelt inte ta in hur mycket information som helst. Nu handlar det inte längre om nyhetsvärde utan om relevans.

Som sig bör när man pratar om content bjöd Jerry på tre snabba tips angående hur man bör tänka som företag för att lyckas:

Content themes

Man kan inte prata om en sak i en vecka och sen gå vidare och prata om nästa sak. Bestäm er för ett budskap ni vill nå ut med och kommunicera det i 3-4 månader. På ett år har du fyra budskap som du kontinuerligt har kommunicerat.

Antingen är det värt att uppta människors mentala bandbredd eller så är det inte det. Om det inte är det, då är det bättre att vara tyst.

Content Upgrades

Om du har lagt en massa krut på att ta fram bra innehåll kan du inte bara publicera inlägget och sedan tänka att det är klart. Genom att erbjuda uppgraderat innehåll baserat på engagemang får du besökaren att säga ja till små saker flera gånger istället för ett stort ja på en gång. Exempel: Content (Bloggpost om IT-infrastruktur), Content Upgrade (3-delad videokurs om IT-infrastruktur), Viral Bonus (Dela ideokurs och få upphandlingsguide)

Evergreen content

Ett publicerat innehåll ska vara lika värdefullt för rätt besökare idag som det är två år från nu. Ett sådant inlägg får kanske 100 besökare första månaden men lika många, om inte fler, besökare nästa månad och månaden efter på grund av innehållets långa livslängd.

Publiceringsrunda

Jerry delade med sig av processen efter att ha publicerat ett inlägg och hur han går tillväga för att få spinn. Det är då han beger sig ut på sin pubrunda (publiceringsrunda):

  1. Hitta relevant sökvolym
  2. Skapa grundinnehåll
  3. Koppla innehåll till influencers
  4. Utveckla innehåll (ljud, bild, grafik, text etc.)
  5. Optimera innehåll (SEO-copywriting)
  6. Optimera landningssida
  7. Koppla på CTA (content upgrade?)
  8. Pitcha innehåll till influencers
  9. Korsposta innehåll i sociala medier (pixlar)
  10. Automatisera evergreen content
  11. Koppla ihop med arkiverat innehåll

Seminariet avslutades med en frågestund mellan Alex och Jerry där den ständigt aktuella frågan om hur man mäter värdet av kommunikation kom på tal. Jerry pekar på de analytiska verktyg som har utvecklats de senaste åren och menar att även det börjar bli gammalt, när man mäter en kampanj efteråt är det redan försent. För att verkligen kunna mäta värdet av kommunikationen måste man genomföra mätningar under tiden, samtidigt som kommunikationen äger rum.

Missa inte när Jerry gästade vår podcast Passion för kommunikation och bland annat pratade om framtidens PR och evergreen content:

Om du missade seminariet och vill försäkra dig om att inte missa nästa, anmäl dig till vår lista för PR events här!