Karriärtrappa, karmapoäng och taggar- så fixar du den digitala opinionsbildningen

I torsdags kom Margret Atladottir från Politism och pratade om digital opinionsbildning på vårt frukostseminarie. Politism.se gick live i augusti 2013 och har idag 100 000 unika besökare i veckan. 75% av besökarna kommer dessutom från Facebook så Margret Atladottir har stenkoll på hur man engagerar publiken online.  På Politism använder de sig av en karriärtrappa för engagemang vilket betyder att ju mer man kommenterar och interagerar med materialet på sidan på ett konstruktivt sätt, desto bättre karmapoäng samlar man på sig. Tanken är att alla ska kunna klättra hela vägen upp för stegen från att vara vanliga användare av sidan till att bli redaktörer.

Under seminariet delade Margret Atladottir med sig av fem tips för hur du jobbar med digital opinionsbildning:

1. Skriv om saker du kan. Försök inte ge dig in på områden som inte är dina, det lyser igenom och känns inte äkta.
2. Uppdatera själv.  Delegera inte och hoppas på att det ska lösa sig. Du måste veta vad du gör.
3. Var noggrann. Se till att du får rätt på länkarna och läs igenom dina grejer.
4. Uppdatera inte ‘bara för att’. Håll dig till relevanta saker så att det känns genuint.
5. Använd mätverktygen. Att använda mätverktygen är enligt Margret Atladottir magiskt. Man kan hålla koll på precis vad som helst.

Margret Atladottir berättade också att delningsjournalistiken är på väg bort och att det viktigaste nu är att kunna tagga rätt, det är taggandet som är det nya succémåttet. Hon tog upp ungdomars beteende på Facebook som exempel, att de taggar varandra i poster de tycker är intressanta, istället för att dela. På så vis menar Margret Atladottir att ungdomarna anammat samma användningssätt på Facebook som på Instagram.