Klickmonster, debatt och viral spridning

I onsdags förra veckan arrangerade vi ett kundevent i Stockholm där vi bjudit in Eshan Fadakar, chef för sociala medier på Aftonbladet och grundare av Lajkat.se, som talare.

Det var en väldigt intressant och uppskattad föreläsning med tema viral spridning där Eshan berättade om strategier för spridning av nyheter, hur man skapar klickraketer online och når ut till unga. Nedan följer en kort sammanfattning av några saker som togs upp under seminariet.

Sociala medier förändrar journalistiken

Förr när man såg något häftigt så var första tanken att ringa Aftonbladet. Nu publicerar alla sina berättelser på egen hand direkt på Twitter eller Facebook för att stilla sitt behov av att dela med sig. I en tid där tidningsläsandet minskar så finns dessutom läsarna på andra platser. Därmed blir berättelsen och timing avgörande för att nå genomslag.

Nytt, enkelt och personligt
Ett recept för framgång i klick och delningar är att det måste vara något nytt och gärna personligt, så att berättelsen väcker känslor. Det är också viktigt att komma till skott direkt i texten och gå rakt på sak. Det gäller att skriva på ett sätt så att man inte tappar läsaren, och därmed blir det viktigt att skriva enkelt och inte använda för svåra ord. Ta gärna hjälp av en person som upplevt en speciell händelse och låt personen berätta med egna ord. Tänk igenom innehåll, presentation och spridning. Lägg även tid på rubriker, ingresser och val av bilder, som gärna får bildsätta en känsla!

Viktigt med redaktörskap
Vilka når vi i print? Vilka når vi online? Hur ska vi skriva texterna för respektive kanal? Det är bra att ha någon som kan sortera ut guldklimparna och förstår vad som kommer att fungera var. Ett annat tips är att våga vara både smart och underhållande i texten. Det går att sticka ut och skämta utan att förlora trovärdighet!

Var här och nu – testa dina idéer direkt
Har du en idé som du tror fungerar just nu? Våga satsa direkt! Starta så litet som möjligt, ta in feedback, tro på den egna idén och kör direkt. I en snabbt föränderlig medievärld går det inte att stänga in sig i en källare i två år och planera. Verkligheten ser inte likadan ut om två år. Det kan vara smart att arbeta utifrån ett “start-up-tänk” och våga dra igång små projekt.

Vill du veta mer om debatt, klickmonster och viral spridning? Lyssna gärna på vår senaste podd där Eshan Fadakar gästar i studion.