Lärdomar från dagens seminarium: vikten av bra (rörligt) innehåll!

Förmiddagens seminarium på Näringslivets Hus var nästintill fullsatt och fyllt av bra lärdomar och inspiration. Ett genomgående tema var vikten av bra, gärna rörligt, innehåll i din kommunikation. 

Cision 15 oktober

Alexander Mason, Sälj- och Marknadsdirektör Cision, började morgonen med att presentera delar av Cisions Global social journalism study som görs i samarbete med Canterbury Christ Church University i England. Undersökningen rankar hur journalister använder sociala medier i sitt arbete i flertalet länder, baserat på dimensioner som engagemang, praktik, kunskap och attityd.  Närmre 4000 journalister har svarat på enkäten globalt. En lärdom från resultatet är att svenska journalister använder sociala medier mer och mer som ett sätt att publicera och sprida sina artiklar (en ökning på 20 % jämfört med samma undersökning för tre år sedan) och börjar komma ikapp de andra länderna i undersökningen, där journalister arbetar mer aktivt för att driva trafik och klick till sajten där man arbetar.

Peter von Satzger, PR Director Norra Europa på MTV, fortsatte med att berätta om ungas konsumtion av media. Peter pratade om att förflyttningen från TV till internet är uppenbar och att MTV är ett varumärke som måste ändra sig för varje generation ungdomar som kommer. ”När folk som är över 40 säger att vi är dåliga så vet vi att vi gör rätt!”. Det som är viktigt att tänka på i kommunikation med yngre målgrupper är vikten av bilder och video, att bloggare har större läsarkrets i yngre målgrupper än de stora redaktionella medierna och att kommunikationen ska tilltala emotionellt (och gärna med humor).

Magnus Thell, VD Cision, berättade vidare om Content Marketing, eller innehållsmarknadsföring. Varför uppmärksammas då content marketing som marknadsföringsform just nu? Kombinationen av förflyttningen till online, de tekniska möjligheterna och att köpta sökord har blivit dyra, dessutom ställer läsarna och kunderna större krav på mervärde. I jobbet med kommunikation och PR handlar det idag om att sprida innehåll för att stärka branding och awareness. Magnus pratade även han om vikten av bild och video i kommunikationen, och nämnde att Cisco har gått ut med prognosen att 2/3 av världens mobila datatrafik kommer att vara videorelaterad år 2016.

Klas Granström, Redaktionschef Di.se, avslutade förmiddagen med att berätta om läsarna på Di.se. Di.se har omkring 14 miljoner sidvisningar per vecka och har märkt en stor ökning i trafiken från mobila plattformar. De har gjort en stor produktutvecklingssatsning och har lanserat en ny mobilsajt för att möta läsarnas behov, och utvecklar också sajten för att kunna lyfta fram mer rörligt material. Gällande betalväggar tror Klas inte på att låsa in material som tidigare har varit fritt tillgängligt, speciellt inte eftersom Di.se har en lojal återkommande publik. Däremot arbetar DI med att synka publikationerna, det vill säga se till att samma material som trycks i tidningen också finns tillgängligt på Di.se.

Presentationerna från förmiddagen hittar du här, och framöver kommer vi att lyfta fram fler lärdomar och tips från dagens fyra talare.