Magnus Bertilsson: ”Frågor är det som engagerar våra följare på Facebook”

Igår höll vi i ett frukostseminarium tillsammans med Volkswagen på temat content marketing. Det var mycket folk på plats, bra mingel innan seminariet drog igång och glad stämning!

Alexander Mason inledde med att tala om Cision och vår syn på onlinesynlighet. Han berättade om hur viktigt det är att ha en strategi för det innehåll man publicerar och att alltid tänka efter innan man ger bort sitt innehåll. Företag blir mer och mer som mediehus och publicerar i egna kanaler för att bygga en direktdialog med sina kunder och följare där, istället för att skicka sina nyheter till journalister. Ett tips är att se på sociala medier och andra sidor som man själv inte äger som ”ambassader” varifrån man kan driva trafik tillbaka till sin egen hemsida.

Alex pratade också om att det ofta är de små detaljerna som gör skillnad, t.ex. att jobba med översättning av texter. Människor föredrar att läsa texter skrivna på sitt eget språk och man vinner därför på att ha lokala bloggar och inte förutsätta att alla läser en engelsk skriven företagsblogg. Däremot kan filmer vara på engelska, det är man mer tolerant för. Att använda sig av mätpunkter för det innehåll som publiceras online är en nyckel till framgång och en förutsättning för att du ska kunna dra slutsatser av vad som fungerar och inte.

Magnus Bertilsson från Volkswagen tog plats på scen efter Alex och presenterade hur Volkswagen arbetar med PR och kommunikation, bland annat genom sponsring, samarbeten och sociala medier. Han berättade att de använder olika strategier i alla sociala kanaler och tänker på att aldrig korspublicera – många följare finns på alla ställen och förväntar sig unikt innehåll i varje kanal. På Instagram är det känslan ”bakom kulisserna” som är i fokus, medan det på Twitter är inriktning på miljöfrågor och att ta plats i den debatten. På Facebook tänker de på att jobba mycket med bilder – inlägg utan bilder får i princip inga visningar. Frågor engagerar mest och är det som får följarna att kommentera. Volkswagen styr alltid läsarna vidare till sin egen sajt genom länkar i de inlägg som de publicerar. De har också testat att använda sig av content amplification – att synas som relaterat innehåll på nyhetssajter – för att få fler visningar och besök från personer som garanterat är intresserade. Detta testade de till exempel för Volkswagen Snowareg, bilen med ”larvfötter” som blivit mycket omskriven.

Magnus berättade även om initiativet Rolighetsteorin som Volkswagen står bakom. Detta bygger på att saker som är roliga kan leda till ett förändrat beteende. Ni kanske har sett pianotrappan som tidigare fanns vid Odenplans t-bana? Eller världens djupaste soptunna? Roliga initiativ som kan leda till förbättringar som har påverkan på miljön!