Medieanalys med Paul Hender

Hur man mäter och kvantifierar sina PR- och kommunikationsinsatser har länge förbryllat PR-branschen. Den PR som 1994 handlade om att mingla med en handfull journalister är ett minne blott och mätning och utvärdering har kommit att bli både mer nödvändigt och mer genomförbart i takt med digitaliseringen.  Det går inte längre att förlita sig enbart på magkänslan.  Datan finns där ute, men det gäller att veta vilken data man ska titta på och varför man vill göra det.

Paul Hender, Head of Insight på Cisionägda Gorkana i Storbritannien kom till oss torsdags och höll ett inspirerande seminarium om internationell medieanalys.  Genom flera exempel illustrerade han vikten av att mäta sin kommunikation. Varför vill man mäta? Är det för att visa omvärlden hur bra man är, motivera beslut för ledningen eller som ett verktyg för internkommunikation för att förbättra sitt arbete?

Information förflyttar sig blixtsnabbt över hela världen, vilket inte bara kräver mer transparens från företagens sida, utan också ställer krav på handling. ”Idag räcker det inte att vara bra på att kommunicera”, menar Paul. ”Det blir allt viktigare för företag att agera i enlighet med sin kommunikation. Ett gott rykte tar många år att bygga upp men kan helt raseras på bara några timmar i det moderna medielandskapet.”

Något Paul Hender ser som ett hinder för bra medieanalys är att traditionella och sociala medier hanteras separat i många företag. Idag hänger allt ihop och Paul menar att det som händer i sociala medier kan ses som en indikator på vad vi kommer få läsa om i tryckta medier. Journalister gör sin research på sociala medier.

Paul menar att statistiken hjälper oss att förstå hur ett företag uppfattas av allmänheten, men vi bör inte stirra oss blinda på siffror och mätningsmetoder. ”Vi måste alltid komma ihåg att det finns en människa bakom alla nummer”, säger han.  Han illusterar sin poäng med ett exempel, där en brittisk bodybuildare fått rådet av sin sjuksköterska att lägga om sin diet på grund av ett för högt BMI. Tekniskt sett hade bodybuildaren ett för högt BMI, men det som mätts enligt skalan var inte fett, utan muskler. Kvinnan var därmed fullt normalt frisk och ett viktminskningsprogram hade skadat hennes hälsa. Kostrådet från sjuksköterskan var alltså felaktigt ur ett hälsoperspektiv, men korrekt enligt siffrorna som visades på BMI-skalan.

Här kan du ladda ner Paul Henders fem tips på hur du ska tänka kring din medieanalys.