Del 2. Reflektioner från Mediedagen 2014 – Strategi, relevans och flexibilitet

En f.d. presschef som blivit marknadschef och som menar att marknadsförare har mycket att lära sig från PR-sidan när nu köpt går mot mer förtjänat, är Karin Zingmark på Microsoft. Hon berättade om sin syn på hur man skapar en organisation som fungerar för framtidens kommunikation. Hon betonade också vikten av att hela tiden lyssna på vad som diskuteras i sociala medier för att säkerställa att man alltid är relevant för sin målgrupp. Hon tipsade om att agera på trender och rida på nyhetsvågor som passerar, s.k. ”newsjacking”. För att kunna vara snabb och flexibel och haka på trender så behöver man ha en strategi i botten och ett tydligt mandat för marknad/PR att agera snabbt utifrån den. Karin pratade även om vikten av att ha en upparbetad närvaro i sociala medier och ett arbetssätt som är förankrat i den högsta ledningen. På detta sätt är organisationen väl förberedd för en kris om (när) den dyker upp. Ledord i Karins föreläsning var strategi, relevans och flexibilitet.

microsoft-icebucket

Microsoft var snabba att haka på trenden #icebucketchallenge och deras VD blev den andra VD:n i Sverige som genomförde utmaningen.

I paneldiskussionen på tema ”hur byråerna ska hålla sig relevanta när mediekartan ritas om” diskuterades också behovet av ökad integration och samarbete. Man kom fram till att incitamenten måste ändras så att de olika byråerna som är inne och jobbar med samma kund vinner på att samarbeta. Behovet av nya kompetenser till byråerna diskuterades också och slutsatsen var att de som inte ställer om sig kommer att försvinna. Som representanter för reklam- och mediebyråer ansåg paneldeltagarna att de är mer konservativa än PR-byråerna och att de därför har en större utmaning när de måste ställa om sig. Insiktsfull och relevant diskussion mellan representanter från Folket, Starcom och SATS. Panelen var överens om att den viktigaste förmågan för framtidens framgångsrika konsulter och kommunikatörer är att kunna ”omsätta affärsutmaningar till kommunikativa lösningar”. Min egen slutsats av detta blir att ”kommunikation är framtiden”!

Från JG Communication hörde vi Pixie Sartang och Kevin Lee prata om vikten av att skapa kvalitativt och relevant innehåll. Det är med bra innehåll det börjar. De menar att varje företag/organisation måste ställa sig frågan; Hur hjälper vårt innehåll våra framtida kunder att hitta vårt erbjudande? Det är med bra innehåll det börjar. Därefter kommer publicering, spridning, förstärkning, mätning, o.s.v. i en skräddarsydd mix av köpta, förtjänade och ägda kanaler.

Avslutningsvis tyckte jag personligen att det var otroligt kul att höra Caroline Forsshell, kommunikationschef på Lidl, berätta om deras väldigt omtalade kampanj DILL (=LIDL). Ingen missade väl bomben i media när det avslöjades att Lidl stod bakom denna haussade popup-restaurang med den gästande tvåstjärniga kocken från UK. Mycket intressant att höra hela det strategiska tänket bakom kampanjen och spännande att höra hur de praktiskt hade gått tillväga från förankringen hos högsta ledningen, genom hela projektet och fram till idag när de faktiskt har lyckats förändra hur svenska folket ser på Lidl. I den här kampanjen såg alla ingredienser ut att finnas med; engagerande, högkvalitativt och relevant innehåll, en tydlig strategi och förankring i högsta ledningen, ett synkroniserat korsfunktionellt team, ett trendigt tema i tiden, samordning av kanaler både för traditionell PR och content marketing. Sist men inte minst ett tydligt affärsmål. Ett mycket bra och inspirerande exempel på hur man kan, som Folket och Starcom formulerade det, ”omsätta affärsutmaningar till kommunikativa lösningar”.