Seminarium med Emma Blom – Humor och raka puckar om sociala medier

Över 200 morgonpigga kommunikatörer och andra proffs hittade igår till vårt frukostseminarie med Emma Blom, VD på sociala medierbyrån Social Industries. Temat för föreläsningen var hur man hanterar kritikstormar och negativ feedback på sociala medier och Emma gjorde braksuccé! Med en rak och ärlig framtoning och en väldigt stor portion humor visade hon var sociala medier-skåpet ska stå. 

Emma Blom började sin frukostföreläsning med att be om ursäkt på förhand. Hon är van vid att trampa folk på tårna och inte klappa människor medhårs, utan kör en rak stil med klara argument och exempel, något som gårdagens publik verkade gilla skarpt. Humorn hjälper till att lätta upp stämningen och igenkänningsfaktorn i Emmas exempel är hög och lockar till engagemang. Frågorna från publiken tycktes aldrig sina!

Vad är då en kris i sociala medier? Emma ger 3 förklaringar. Antingen är det 1) en affärs – eller mediekris som smittat av sig 2.) att du har “äggat” dig, eller 3.) att du har överreagerat. Emma tycker inte att det finns någon anledning till panik. Det mesta går att lösa genom att inte krishantera “som vanligt”. Vi måste ifrågasätta de sanningar vi tycker oss veta om sociala medier! När det kommer till att moderera inlägg på Facebook menar Emma Blom att vi “bör svara på frågan utan att faktiskt svara på frågan” och ha i åtanke att ingen går in och surfar på våra Facebooksidor. Folk hittar dit när de vill gnälla över något, de slösurfar inte runt på din sida för att de tycker att det är roligt. Därför menar Emma också att det är ganska lönlöst att känna att man har informationsplikt på Facebook – kanalen är ingen anslagstavla för kundinfo. Genom att posta kundinformation i kanalen riskerar du istället att skapa ett forum för gnäll.

Under seminariet slår Emma också hål på sanningen om communities på Facebook. “Det finns inga communities!”, säger hon. Att man har lajkat en sida betyder inte att man är superengagerad i den sidan. Facebook ändrar ständigt i sina API:er och därför kan dina fans hänga kvar sedan tidigare, när Facebook använde sig av sk. fan gates.

Att få negativa kommentarer på sin sida innebär enligt Emma ingen kris. “Kom ihåg att alla bra inlägg också får kritik”, uppmanar hon. “Resultatet på Facebook kommer gå som bäst när din business går som sämst”. Därför ska du vara noga med att välja dina fighter. Tänk på vad du får ut av att engagera dig. Vad blir din ROI av att investera tid och pengar i att svara på kommentarer?

Missade du seminariet och vill ta del av Emmas sociala medier-visdomar? Lyssna på vår podcast, Passion för kommunikation! Du kan också anmäla dig till vår eventlista så får du inbjudningar till våra seminarier. Gör det här!