Seminarium med Rättviseförmedlingen: Att spegla ett samhälle

Imorse höll vi tillsammans med Rättviseförmedlingen ett frukostseminarium på temat Att spegla ett samhälle. Seher Yilmaz och Lina Thomsgård från Rättviseförmedlingen, och Alexander Mason från Cision presenterade vårt samarbete och bakgrunden till detta, samt vår nya tjänst som riktar sig till kommunikatörer och PR-konsulter som vill vara med och förändra medias spegling av samhället.

8 av 10 experter i media är män
Cisions sälj- och marknadsdirektör Alexander Mason inledde seminariet med att presentera resultaten från den undersökning som vi tillsammans med Rättviseförmedlingen har genomfört bland svenska journalister och kommunikatörer. Journalisterna är eniga om att det ingår i deras uppdrag att spegla dagens Sverige avseende till exempel kön, etnicitet, ålder, religion och sexuell läggning. Men svårigheten att göra det i praktiken är större – 63 procent av de svarande journalisterna anser att det är svårt att i sin rapportering visa upp samhällets sammansättning av individer, bland annat på grund av begränsningar i tid, resurser och nätverk.

Rättviseförmedlingen – En modern folkrörelse
Seher Yilmaz, ny ordförande i Rättviseförmedlingen, tog därefter plats på scen och berättade om Rättviseförmedlingen och hur de arbetar för att se till att hela Sveriges befolkning ska skildras i media. Hon beskrev Rättviseförmedlingen som en modern folkrörelse som har ett konkret sätt att arbeta med en oerhört komplex fråga. Det handlar om att byta ut de bilder som man får i sitt huvud när man tänker på t.ex. ”En vd” eller ”En förälder som hämtar sitt barn på dagis”. Hon berättade också om styrelselistan, vilken förde henne till Rättviseförmedlingen från första början.

Att hitta en trollkarl som inte är en karl
Seher berättade vidare om Rättviseförmedlingens arbete med efterlysningar genom deras Facebook-sida, där vem som helst kan göra en efterlysning för att ”leta upp de som man tror inte finns”. Tipsen som strömmar in sammanställs sedan i listor som alla kan ta del av på Rättviseförmedlingens hemsida. Hon förklarade också hur sociala medier sänker trösklarna för engagemang: ”Det räcker bara med att klicka gilla för att vara med, och alla följare är delaktiga på sina egna villkor”.

Att det är ett demokratiproblem att Sverige skildras felaktigt i media verkade både talare och publik vara överens om. Rättviseförmedlingen avslutade med att dela med sig av några tips till de som vill arbeta med mångfalds- och jämställdhetsfrågan:

  1. Räkna
  2. Sätt upp mål
  3. Se över sammanhanget
  4. Börja med det svåraste
  5. Kartlägg (eller använd Rättviseförmedlingens listor)
  6. Tipsa smart!

Ny tjänst – Ta emot efterlysningar direkt i din inkorg
Den tjänst som vi nu lanserar är en prenumerationstjänst där företag får möjlighet att ta emot efterlysningarna från Rättviseförmedlingen direkt i sin inkorg. Axfood och PR-byrån Greenhill Relations har redan köpt prenumerationstjänsten och stödjer arbetet med att förändra bilden av Sverige. Läs mer om tjänsten på Rättviseförmedlingens hemsida.

Här hittar du bilder från seminariet.