Skratt och inspiration på MiG-dagen i Göteborg

I fredags var vi i Göteborg för att ta del av Marknadsföreningen i Göteborgs event, MiG-dagen, som de anordnar varje år i syfte att inspirera, sprida kunskap och erbjuda en plattform för nätverkande. Temat för dagen var ”Made by Gothemburg” och det bjöds på föreläsningar, inspiration och skratt i en salig blandning. 

Redan 06.45 var vi på plats på Svenska Mässan i Göteborg för att äta frukost och lyssna på Anders Wallqvist från Nowa Kommunikation. Temat på Anders föreläsning var Medielandskapet 2014- 2015  och vi fick höra hur Nowa Kommunikation uppfattar den medietid vi lever i. Bland annat berättade Anders att TV:n inte kommer dö, men att sättet vi tittar på TV förändras och flyttas till andra plattformar. En annan iakttagelse Nowa Kommunikation hade gjort var att vi lever i en tid av parallella medier.  De sociala medier vi använder idag existerar samtidigt och fyller olika funktioner istället för att avlösa varandra.

Efter frukosteminariet intog Per Nilsson scenen och berättade om arbetet bakom succékampanjen ”The Epic Split” för Volvo Trucks. Per lyfte fram att B2B-kommunikation inte behöver vara tråkigare än B2C-kommunikation, att man behöver tänka nyhetsvärde redan i den kreativa fasen och att engagemanget och delningen av det man åstadkommit är långt viktigare än antalet personer som tittat på klippet. Förra året medverkade Per Nilsson i vår podd, Passion för kommunikation,  där han just berättade om framgångarna med “The Epic Split”.

Jan Bylund fick mungiporna att dras upp till öronen när han berättade om Den lycklige pessimisten, Lars Eidenvall från Kairos Future använde kanelbullen som utgångspunkt när han talade om hur personliga relationer förändras i takt med att vår värld blir alltmer digital, Lisa Ekström bjöd på härlig inspiration om motivation på jobbet och kom med lite knep om hur vi kan tänka för att få det roligare på arbetsplatsen och dagen avslutades med lite magi signerat Stefan Odelberg.

Tack för detta arrangemang, MiG!