Spaningar från Meg14 i Göteborg

Förra veckan var Cision på plats under Mediedagarna i Göteborg för att lyssna till inspirerande talare, mingla och träffa våra branschkollegor! Från det fullspäckade programmet är det några seminarier vi minns extra väl, och här tänkte vi dela med oss av några av våra minnen från Meg. och lärdomar som vi tar med oss hem.

Omöjligt att jaga målgruppen – de söker upp dig
Det känns som att alla pratar om content marketing men att få ännu har vågat ta steget och testa det i praktiken. Då det är ett trendigt ämne ville vi ta chansen och höra Peter Mohlin från contentbyrån Spoon som talade om just detta i seminariet ”Därför är varumärkena de nya publicisterna”. Seminariet bjöd på mycket matnyttigt om varför man ska jobba med content. Den kanske största anledningen är att tiderna förändras och att det inte längre går att arbeta med reklaminbrott, även kallat att stjäla konsumenternas tid, för att nå ut till hela sin målgrupp. Det är inte heller ekonomiskt genomförbart. Som kommunikatör måste man istället hitta andra sätt för att nå ut till målgruppen och skapa engagemang. Vi fick lära oss att det handlar om att vara innehåll istället för att avbryta innehåll, och att vägen till framgång stavas relevans. Att arbeta med content är att fundera på vad din målgrupp brinner för, och få in detta i budskapet och marknadsaktiviteterna. Det handlar mycket om att tänka i nya banor, att utgå ifrån målgruppens behov och problem, men framförallt att våga testa!

Osynlighet är det viktigaste hotet
I paneldebatten ”Svarta hål i en global nyhetsrapportering” fick vi höra journalisterna Erika Bjerström, Carolina Jemsby och Martin Schubbye samt medieforskaren Alexa Robertson diskutera hur media målar bilden av Afrika idag. De debatterade kring problematiken kring att rapportera om det som är positivt och negativt, och man märkte att de verkligen brann för sitt ämne. Något som blev tydligt i debatten var att det egentligen inte handlar om vilken bild som journalisterna skildrar, utan snarare att det rapporteras alldeles för lite från Afrika vilket gör att bilden blir missvisande.

Springer medborgarna och mediehusen åt olika håll?
En annan paneldebatt som var väldigt intressant var ”Springer medborgarna och mediehusen åt olika håll?”. Panelen bestod av Niklas Wahlberg, Yasmine El Rafie, Joakim Johansson och Carl Health. Samtalet handlade mycket om att lyssna på sin målgrupp. Kanske kan det låta som en självklarhet, men sanningen är den att det mest självklara ofta glöms bort, och konsumenten måste få stå i fokus oavsett om ens målgrupp är 5 år eller 90 år. De medverkande delade med sig av erfarenheter från sina respektive organisationer, och det blev tydligt att ny teknik för företagen närmre sin målgrupp, något fler måste bli bättre på att utnyttja. En hel del kopplingar drogs till musikbranschen, som tidigare såg dyster ut med fildelningen som tog fart och där fokus länge låg på att jaga och ta fast fildelarna. När man vågade tänka om och istället anpassa sig efter konsumenterna så skapades win-win-situationer för båda parter. Branschen är numera välfungerande tack vare alla nya streamingtjänster. Slutsatens är att tekniken finns där – det gäller bara för företagen att våga utnyttja den och dess oändliga möjligheter.

Det var två väldigt intressanta dagar i Göteborg och vår reflektion är att det är viktigt att alltid fortsätta lära sig om branschen och lyssna till inspirerande branschkollegor. Det händer mycket i medievärlden och det är spännande att få höra om andras erfarenheter och framgångsrecept, hur journalister arbetar och ta del av alla debatter. Tack Meg, hoppas vi ses nästa år igen!