“Tre utropstecken ger fler retweets än ett”

Igår höll vår sälj- och marknadsdirektör Alexander Mason en föreläsning om sociala medier på Webbdagarna i Stockholm. Temat var ”Vad ska man tänka på när man använder sociala medier för att sprida nyheter online?” och den som lyssnade fick konkreta tips kring vad man ska tänka på för att utnyttja kraften i sociala medier vid nyhetsspridning. Dels strategiska, som var man ska publicera, och dels taktiska, som hur man använder text, bild eller video utifrån konkreta kundexempel.

Ett exempel som togs upp under föreläsningen var hur Playstation arbetar med publicering av unikt innehåll i olika kanaler. De har t.ex. 19 bloggar på olika språk, skriver 300-350 artiklar om dagen, och använder sociala medier som Facebook och Twitter för att skapa buzz och driva trafik till bloggarna. I ett tidigare blogginlägg kan ni läsa mer om just Playstation.

Det innehåll som sprids i sociala medier delas oftast utan att först ha blivit läst. Retweets och delningar kommer alltså från intryck av bild och rubrik, så det är superviktigt att ha koll på dessa bitar. Visste du t.ex. att en rubrik med tre utropstecken ger fler retweets än en rubrik med bara ett?

Ett av huvudbudskapen i presentationen var hur viktig den egna hemsidan är. Den måste ses som navet i ett företags kommunikation, oavsett om du jobbar i sociala medier eller med PR i traditionella medier. Hemsidan är platsen dit du vill driva dina besökare – här sker konvertering och här kan man hitta mer information. Det är viktigt att komma ihåg att du inte äger andra plattformar, som Facebook och Instagram, och innehållet där. Spelreglerna kan ändras snabbt i sociala medier – men din egen hemsida är det du som bestämmer över.

Det innehåll som skapas och sprids i sociala medier måste anpassas efter plattform och budskapet ska såklart vara genomtänkt. Jobba med runt 5 rubriker och 5 bilder, och testa dig fram till vad som fungerar bäst. Uppföljning och testning får aldrig glömmas bort och gör det möjligt att hela tiden utveckla sin kommunikation. Så glöm inte att titta i backspegeln, våga arbeta om och pusha ut det som fungerar bäst.

Här hittar ni Alex presentation från föreläsningen:

Tack Sara Öhman för lån av bild!