“Unga konstruerar större delen av sin identitet i den digitala verkligheten”

Antropologen Katarina Graffman delade igår med sig av sin kunskap om ungas mediebeteende under vårt frukostseminarium i Stockholm och kom med handfasta tips på hur företag ska tänka för att förhålla sig till de nya spelreglerna.

Solen letade sig in i den stora ljusa lokalen på Cabaret i Stockholm när nyfikna kommunikatörer samlades för att ta del av Katarina Graffmans insikter om Generation Zs medievanor och digitala beteenden.

”Unga konstruerar idag större delen av sin identitet i den digitala verkligheten. Det digitala är inte bara ett verktyg.”

Sociala medier på väg bort
Om man frågar barn och unga om en definition av sociala medier har de inget klart svar. För dem är alla medier sociala. De tycker till och med att TV är socialt, eller TV-teve som de kallar det. När Katarina frågade samiska ungdomar vad media är för dem blev svaret ”relationer med mina kompisar”.

Individen tappar i betydelse
Katarina berättar att vi är väldigt flockberoende i Sverige och att gruppen växer i betydelse och puttar ned vikten av individen. Vi speglar oss i gruppen och söker acceptans. Gör jag rätt? Detta beteende ses väldigt klart bland ungdomarna.

3 tips att ha i åtanke när du kommunicerar med unga:

  1. Auktoriteter – varje grupp har en eller flera förebilder eller influencers som den ser upp till. Försök identifiera dessa.
  2. Digital integritet – Etablera en dialog med den målgrupp du vill nå istället för att klampa in med information.
  3. Varumärken – Bygger den gruppidentitet som är viktig för oss i vårt flockbeteende. Vilka varumärken använder den grupp du vill nå i sitt identitetsbyggande och hur omtolkar gruppen dessa varumärken?

Vill du veta mer? Petra Jankov Picha, som var och lyssnade på Katarina Graffman under seminariet, har skrivit en utförlig artikel på LinkedIn som du kan läsa här.

Självklart ska du inte missa senaste avsnittet av Passion för kommunikation med Katarina Graffman!

Om du missade seminariet och vill försäkra dig om att inte missa nästa så anmäl dig till vår lista för PR events här!

Vi ses! 🙂