Webbdagarna 2014: Digitala trender ur ett globalt perspektiv

Webbdagarnas huvudtema detta år var globala möjligheter, något som verkligen genomsyrade presentationerna igår. Det var ett minst sagt fullspäckat schema med många intressanta talare, och det var nog fler än jag som hade svårt att välja vilka föreläsningar man skulle gå på under eftermiddagen! En del trender var genomgående bland talarna och här tänkte jag sammanfatta dessa i stort.

Nya affärsmöjligheter på en internationell marknad
Visste du att 25 % av användarna på Linkedin är indier? Att Nigeria är det land i världen där människor är mest aktiva på Facebook i mobilen? Eller att Saudiarabien är det land som har flest YouTube-visningar per mingelinvånare? Perihan Abou-Zeid från Qabila Media Productions, på scen tillsammans med inspiratören Beata Wickbom, berättade om växande möjligheter världen över, på platser som Kenya, Egypten, Malaysia och Ruwanda. Betalningslösningar som Mpesa, appar som Bey2ollak och GauRider, samt handelsplatser som Tonaton.com är bara några av alla de nya digitala företag som slår igenom nu. Det var väldigt spännande att höra om var digitala start-ups väljer att expandera, och varför de ser möjligheter just där – just nu.

Vikten av att förstå lokala behov
Under dagen blev det tydligt att en nyckel till framgång är att ha ett globalt perspektiv, både som privatperson och som företag. Att kunna flera språk, skaffa sig utlandserfarenhet och att vara duktig på att nätverka, var några av de saker som lyftes fram som viktiga. Alan Mamedi och Nami Zarringhalam från Truecaller, Christoffer Johansson och Andereas Friis från Mytaste och Cristina Riesen från Evernote var några av personerna som talade under dagen. Alla arbetar de på organisationer som på kort tid lyckats etablera sig på olika marknader världen över, genom att ta tillvara på just dessa kunskaper och genom att anpassa affären till den lokala marknaden på ett framgångsrikt sätt. Att vara relevant, trots att man är 200 mil från sitt huvudkontor, och att aldrig glömma det sammanhang kunden är i, blev tydligare än någonsin med bra exempel presenterade av Martin Deinoff på Creuna.

Content = Allt som skapar upplevelser
Förutom det globala temat var det flera föreläsningar som handlade om content marketing – som vi kanske kan säga är årets buzzword. Magnus Thorsell och Erik Arvedson från Valentin&Byhr berättade om ”content strategy” och hur man bygger ett tydligt varumärke. De förklarade hur viktigt det är att skapa ett trovärdigt, intressant och äkta innehåll. Människor känner av vad som inte är äkta, och det som inte är intressant för oss slösar vi heller inte vår tid på. Det blev också tydligt att det content man skapar måste uppfylla företagets strategiska mål, så att det finns en mening med det innehåll som skapas. Tipset var att skapa ett ”Brand Positioning statement” och att sedan hålla sig till det i det innehåll man skapar.webbdagarna

För den som känner att den vill läsa mer om Webbdagarna rekommenderar jag att besöka Internetworld som publicerar artiklar från eventet och som även streamar live från stora scenen. Jag vill också tipsa om Cisions sälj- och marknadsdirektör Alexander Mason som tar plats på scen idag i en föreläsning om sociala medier kl 14.20. Missa inte det!