Att få till en bra medielista är en förutsättning för att du ska få ett lyckat mottagande av de nyheter du skickar ut. Det du strävar efter är stort genomslag och publicitet, vilket kräver en hel del förberedelser för att det ska bli bra och ge önskat resultat. I detta blogginlägg tänkte vi ge några tips som du kan ha i åtanke när du arbetar med dina medielistor.

Välj rätt mottagare
Först och främst vill du nå dem som är intresserade av just det du ska kommunicera. Det är mycket mer effektivt att rikta ett pressmeddelande till just de mottagare som kommer att lyssna, än att skicka till alla medier och sedan hoppas på att någon fastnar för just din nyhet. Oftast märks det också väldigt väl när urvalet inte är genomtänkt. Börja med att ställa dig frågan: Vad handlar mitt utskick om, och vilka intresseområden täcks in i mitt pressmeddelande? Vilka skulle vara intresserade av denna typ av nyhet och tänkas skriva om den?

Begränsa ditt sökområde
I CisionPoint finns mängder av kategorier att söka bland och filtrera på. Du börjar med att bestämma om du vill söka efter kontakter eller medier, och sedan kan du ange både geografiskt område och ett eller flera ämnesområden. Du kommer snabbt att märka att du får otroligt många träffar i vissa kategorier och mycket färre i andra. En god tumregel kan vara att hålla sig till smala ämnesområden om du söker i ett stort geografiskt område och du kan använda dig av bredare ämnesområden om det geografiska området du söker i är väl begränsat.

Filtreringen av sökresultatet är det stora jobbet med att bygga en medielista. Dels behöver du ofta göra flera olika listor, till exempel en för bloggare och en annan för nyhetsredaktioner, eftersom informationen du vill skicka kommer behöva skrivas om och riktas olika beroende på mottagarna. Detsamma gäller om du skickar ut till olika geografiska områden. Då behöver du flera listor, en per område, för att lättare kunna hantera utskicken när de väl ska publiceras.

Sökning i Cisions mediedatabas

Sökning i Cisions mediedatabas

Använd ämnesområden och Cision Influence rating
Det blir lättare att få en god överblick av sökresultatet om du i din sökresultatvy väljer att visa mediets ämnesområden eller kontaktens ämnesområden. Har du gjort en sökning som du tycker genererar ett för smalt resultat kan du då slänga ett öga på hur tidningen eller kontakten själv valt att kategorisera sig och på så vis hitta vidare till fler medier. En sökning på segling ger inte många kontakter, med där ser jag att de medier jag får fram även är kategoriserade under båtliv, och kan således göra en ny sökning på båtliv och få fram fler intressanta kontakter.

Det är också effektivt att lista mediets upplaga eller antal besökare per månad om du är intresserad av att nå de allra största. Vi visar även Cision Influence rating för varje medie och kontakt, vilket listar dess inflytande både online och i traditionella kanaler, vilket också kan vara bra att sortera efter om du vill nå ut till påverkare inom ett visst område. Dessutom kan det vara bra, särskilt vid internationella sökningar, att lista kontaktens titel. På så vis kan du enkelt sålla bort bildredaktörer, fotografer och andra som du inte vill skicka pressmeddelandet till.

Lär känna dina mottagare
Sist men inte minst rekommenderar vi dig också att läsa på om de medier och kontakter du tänker skicka till, genom att gå in i kontakt- eller mediekortet och bilda dig en uppfattning om vad de skriver om. Har du dessutom omvärldsbevakning i ditt konto kan du här även se direkt om mediet eller kontakten skrivit om dig eller något av dina sökord tidigare. Du kan också löpande hålla koll på vilka som skriver om dig om dina sökord i de nyhetsmejl du får, alternativt göra en sökning i vårt arkiv, för att på så vis hitta nya intressanta kontakter att lägga till i dina listor.

Här hittar du guider för mediedatabasen Plan, där du söker efter kontakter och medier samt bygger dina listor. Hör gärna av dig till vår support eller din säljkontakt om du har frågor om Plan och vill veta mer om de möjligheter som finns.

nathalie.rosenholm@cision.com'

About Nathalie Rosenholm

Jag arbetar som sälj- och marknadskoordinator för Cision Skandinavien och uppdaterar bloggen med tips för hur du bäst når ut med dina nyheter, information om våra samarbeten och events och allt annat som händer hos oss på Cision.