Inspiration för en bättre omvärldsbevakning

Ett företags omvärldsbevakning innefattar oftast någon form av sökning på det egna företagets namn, olika varumärken och kanske även ett gäng konkurrenter. För många känns en sådan bevakning fullt tillräcklig, medan andra går steget längre och väljer att även bevaka branschspecifika ämnen, pågående debatter och branschutveckling. Men här kan frågorna börja hopa sig. Var hittar jag inspirationen till en sådan typ av bevakning och hur väljer jag vilka sökord som är bäst att använda?
Nedan listas några vanliga gratisverktyg på webben som går att använda för att hitta idéer till din omvärldsbevakning.

Google Adwords
För att kunna använda Google Adwords måste du ha ett Google-konto. När du skapat detta är det bara att logga in och gå direkt till Keyword Planner. Här väljer du ”Search for keywords and ad group ideas”.

Vill jag exempelvis bevaka vad som skrivs om bolån så kan jag söka efter det ordet och på så sätt få idéer om andra ord och begrepp som ofta förekommer i bolånesammanhang. Bostadslån, bolåneräntor, bolåneränta, huslån och ”köpa bostad” är bara några av de ord som presenteras. Genom att lägga till dessa nyckelord i bevakningen får jag antagligen en bättre träffbild och går inte miste om intressanta artiklar när de publiceras.

Keyword planner
Wikipedia Disambiguation
Wikipedia är väldigt användbart som researchverktyg. Med Wikipedia Disambiguation kan du söka fritt bland ord, namn och begrepp och få fram en lista över de mest förekommande betydelserna. Detta är till stor hjälp dels om du vill läsa mer om ett ämne för att hitta relaterade ord, eller för att få fram sådana betydelser som du inte var medveten om från början. Detta kan hjälpa dig att lista spärrord, vilket är sådana ord som du inte vill ska ge träff i omvärldsbevakningen.

Wikipedia

Google
Genom en vanlig Google-sökning kan du få inspiration till nya sökord. Google föreslår sökord genom att lista de vanligaste sökningarna som görs, vilket kan vara intressant när du väljer dina sökord, relaterade ord och även spärrord. Ett sökord som förekommer ofta på Google lär också dyka upp ofta i din omvärldsbevakning.

Google sök

Acronym Finder
Många företag stöter på problem när de vill bevaka förkortningen av deras företagsnamn. Orsaken är att det oftast finns en mängd andra betydelser för samma förkortning, och arbetet med att spärra bort dessa kan bli oerhört tidskrävande. Med Acronym Finder kan du söka efter en förkortning och få fram alla betydelser, även grupperade inom ämnesområden. Ett tidsbesparande verktyg helt enkelt!

Förkortningar

Google News & Wordle
Med Google News och Wordle i kombination kan du få fram word clouds, så kallade grupperingar av mest nämnda ord i ett visst innehåll. För att skapa ett sådant för ett ämne du är intresserad av, gå till Google News, gör en sökning, och spara därefter en RSS för din sökning. Klipp ut RSS-länken och klistra in i Wordle, och därefter presenteras de mest nämnda orden bland nyhetsartiklarna. Mycket användbart för att förstå sig på nuvarande trender och göra tillägg till den egna bevakningen.

RSS google news

Vill du lära dig mer om omvärldsbevakning? Läs gärna vårt tidigare blogginlägg: Kom igång med din omvärldsbevakning i tre steg.