Livepodd om USA valet - kampen om mediesynligheten
Oct 15, 2020

Livepodd om USA valet - kampen om mediesynligheten

Den 22 oktober är det åter dags för livepodd på vår Facebooksida och den här gången är det amerikanska valet i medierna som står på agendan. Vi har bjudit in PR-konsulten och USA-kännaren Elizabeth Walentin och Seth Gilpin från Cision USA, som följer valet i amerikanska medier. Tillsammans kommer de att nysta i kampen om mediesynligheten och diskutera vem som lyckas bäst med att nå ut med sitt budskap.

Cisions Globala Kommunikationsrapport 2018
Dec 06, 2018

Cisions Globala Kommunikationsrapport 2018

Tidigare under 2018 presenterade vi vår globala journalistrapport State of the Media och nu har turen kommit till att analysera hur världens kommunikatörer och marknadsförare ser på aktuella frågor såsom mätning, influencers, utmaningar och medierelationer.

Den digitala pionjären KRY
Nov 14, 2018

Den digitala pionjären KRY

Hur ska man kommunicera för att som pionjär och disruptor i grunden förändra en bransch som präglas av offentliga jättar och medicinska regleringar? Med i podden för att svara på detta och berätta om företagets resa är Samuel Danofsky, kommunikationschef på det digitala vårdbolaget KRY.

State of the Media: Nordic Edition
Oct 30, 2018

State of the Media: Nordic Edition

För första gången släpper Cision en undersökning av journalister i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Vi har i rapporten State of the Media: Nordic Edition frågat knappt 1200 journalister i de fyra länderna om deras utmaningar, förtroendet för journalistiken, teknikens framfart och mer!

Fokuspodd: Redaktionell kommunikation och LEAN
Oct 23, 2018

Fokuspodd: Redaktionell kommunikation och LEAN

I detta 15-minuter långa avsnitt går vi igenom hur LEAN, en metod för verksamhetsutveckling sprungen ur bilfabriker i Japan, kan användas på en kommunikationsavdelning. Vår gäst är Staffan Ekengren, head of Scania Newsdesk som i åtta steg kommer att guida oss i hur ett företags redaktionella produktion går från teori till verklighet.

CJK 18 – Bilaga Offentlig Sektor
Oct 09, 2018

CJK 18 – Bilaga Offentlig Sektor

Precis som förra året har vi även tittat närmre på hur kommunikatörer i offentlig sektor skiljer sig från sina kollegor i andra branscher. Årets trender visar bland annat att kommunikatörer inom offentlig sektor prioriterar andra kanaler än genomsnittet och hur det liggertill med satsningar på influencersamarbeten som verkar vara en vattendelare.

Svenskarnas internetvanor 2018
Oct 03, 2018

Svenskarnas internetvanor 2018

Det har blivit dags att gå igenom färsk statistik om svenskarnas internetvanor – det är nämligen premiär för årets upplaga av undersökningen Svenskarna och internet. Gäst är Måns Jonasson från Internetstiftelsen och han svarar på allt från om vi har övergett Facebook till hur många bebisar i Sverige som använder internet.

Polisen som gör succé på Linkedin
Sep 26, 2018

Polisen som gör succé på Linkedin

Polischefen Andreas Zehlander, kanske mer känd som Linkedin-polisen, har på kort tid blivit större än sin arbetsgivare på plattformen och rankas i det absoluta toppskiktet inom sin bransch globalt. Hör honom dela med sig om sina tankar kring varför polisen ska vara i sociala medier och ge tips på hur man kommer igång med Linkedin.

Fokuspodd: Hat och hot på nätet
Sep 18, 2018

Fokuspodd: Hat och hot på nätet

Hur ska man som kommunikatör tänka kring näthat? I vårt fokuspoddavsnitt om hat och hot på nätet gästar Björn Appelgren från Internetstiftelsen i Sverige för att ge oss sina bästa råd kring hur man hanterar en hatstorm på nätet.

Cisions journalist- & kommunikatörsundersökning 2018
Jul 02, 2018

Cisions journalist- & kommunikatörsundersökning 2018

För åttonde året i rad är nu Cisions rapport om relationen mellan journalister och kommunikatörer här!

Guldtuben och influencers som mediekreatörer
May 16, 2018

Guldtuben och influencers som mediekreatörer

Filmindustrin har Oscarsgalan och influencers i sociala medier har Guldtuben – snart är det dags för årets gala. Passion för kommunikation riktar i detta avsnitt fokus på hur influencer-Sverige mår och därför har vi bjudit in två fullblodsproffs som dessutom har suttit med i årets jury för Guldtuben. Gästar gör Emma Blom för Social Industries och Karin Winther från Winther Wonderland.

State of the Media 2018
Apr 23, 2018

State of the Media 2018

Media och kommunikation är sedan länge inte en nationell angelägenhet utan ett globalt fenomen där nyheter och information sprids världen över med ett knapptryck.

Digital opinionsbildning i valtider
Apr 21, 2018

Digital opinionsbildning i valtider

Hur ska man arbeta för att lyckas driva förändring och påverka opinionen år 2018? För att få svar på det har Passion för kommunikation dragit till Almedalen och träffat två erfarna opinonsbildare: Seher Yilmaz, VD för förändringsinkubatorn Difference och André Assarsson, digital chef på Milton Labs.

Kommunikatörernas eget #metoo-upprop
Apr 17, 2018

Kommunikatörernas eget #metoo-upprop

I november 2017 ställde sig drygt 2 000 kvinnor bakom kommunikationsbranschens #metoo-upprop #sistabriefen. Podden gästas av Maja Stridsberg, PR-konsult på Westander och Mimmi Sköldberg, kundstrateg på EdelmanDeportivo. Mimmi och Maja är två av initiativtagarna till det uppropet och de medverkar för att berätta om läget i branschen men även om hur man startar en gräsrotsrörelse och får till förändring i praktiken.

Digital kommunikation med Joakim Jardenberg
Mar 07, 2018

Digital kommunikation med Joakim Jardenberg

Digital kommunikation handlar mycket om att bli skitig under naglarna och att våga testa sig fram. Detta menar avsnittets gäst, internetgurun Joakim Jardenberg. Hör honom berätta hur man på bästa sätt skitar ned sig i arbetet med den digitala kommunikationen, det kommer garanterat handla mycket om facebookdominans, algoritmer och livevideo.

Fokuspodd: Digital strategi – hemsidan som nav
Feb 20, 2018

Fokuspodd: Digital strategi – hemsidan som nav

För ett par år sedan pratades det mycket om att hemsidan var död och det var viktigt för företag att befinna sig där målgruppen var. Man pratade om att man skulle vara i appar på mobilen, på Facebook och Twitter men inte publicera material på sin hemsida. Historien har visat att detta är helt fel väg att gå. Istället bör man styra den del av trafik och aktivitet som man vill använda för att konvertera mot att landa på en central hemsida.

Fokuspodd: Så hanterar du dina journalistrelationer
Jan 23, 2018

Fokuspodd: Så hanterar du dina journalistrelationer

Fokusavsnitt av Passion för kommunikation där Alexander Mason och Åsa Melin Mandre guidar dig igenom vad som händer efter att man har producerat sitt pressmeddelande och det har blivit dags för distribution. När du är klar med det perfekta pressmeddelandet – hur gör du då för att få medierna att skriva om det? Följ med i Passion för kommunikations checklista på åtgärder du bör bocka av för att få till din förtjänta kommunikation.

Så blir du framgångsrik på LinkedIn
Jan 18, 2018

Så blir du framgångsrik på LinkedIn

LinkedIn är en social kanal som växer stadigt i Sverige, enligt rapporten Svenskarna och Internet har 30 % av Sveriges befolkning varit där någon gång. Samtidigt är det bara 3 % som är där dagligen och en tydlig trend visar att närvaron till stor del styrs av vad man arbetar med – verksamma inom IT & kommunikation samt finanssektorn är starkt dominerande på LinkedIn. Kort och gott kan man konstatera att det främst är människor som arbetar som befinner sig på LinkedIn, något som kan vara intressant om man är B2B-marknadsförare i allmänhet och arbetar med rekrytering i synnerhet.

Kom igång med mediebevakning
Dec 15, 2017

Kom igång med mediebevakning

När man först sätter upp en mediebevakning är det lätt att bli lite överumplad av mängden information som det gäller att sålla bland för att hitta den information som faktiskt är användbar för er. För att projektet ska bli så bra som möjligt på lång sikt måste man därför sätta sig ned innan man börjar sätta upp söksträngar och gå igenom ett par strategiska punkter.

Hög tid för kriskommunikation
Dec 12, 2017

Hög tid för kriskommunikation

Något händer och så plötsligt – presstelefoner går varma och det kommer facebookinlägg dygnet runt. Någon reporter kanske till och med slår läger i entrén. Hög tid att kriskommunicera med andra ord. Detta är något som dagens gäst Anna Trygg, kommunikationschef på Nacka Kommun, har ägnat sig en hel del åt. Hon har hanterat såväl rubriker om bostäder till polygamister som skandaler inom Kommunal. En kris dyker ofta upp utan förvarning med sämsta möjliga timing. När det händer gäller det att du har förberett dig för det som inte skulle kunna hända, att beredskapen är på plats och att direktiven är tydliga. I Passion för kommunikations 42:a avsnitt dyker vi ned i några specifika fall för att hitta allmängiltiga råd och best practice-tips. Som alltid hör ni även Alexander Mason och Åsa Melin Mandre i podden.

Fokuspodd: Så skriver du ett bra pressmeddelande
Dec 07, 2017

Fokuspodd: Så skriver du ett bra pressmeddelande

Fokusavsnitt av Passion för kommunikation där Alexander Mason och Åsa Melin Mandre guidar dig igenom processen där ett pressmeddelande blir till. Vilka steg måste man komma ihåg, vad ska man tänka extra mycket på och finns det något man absolut bör undvika? Allt detta och mycket mer i Passion för kommunikations utbildningsavsnitt i hur du skriver ett bra pressmeddelande.